GR 56: Oostkantons & Natuurpark 'Hoge Venen - Eifel'

De topogids uit 2000

GR56 is een van de oudste grote route paden in ons land. Hoog tijd om deze eens te verkennen. We hebben in de regio inmiddels GR57, GR571 en GR573 volledig afgestapt en die zijn ons allemaal bevallen. Aan de hand van de Nederlandstalige gids uit 2000 en de up-to-date GPX tracks werd een planning opgemaakt. De gids is wat verouderd maar eigenlijk nog goed bruikbaar en een Nederlandstalige gids vinden we altijd leuker. Jammer dat de huidige gidsen niet meer vertaald worden, maar het zal ook wel een intensief werk zijn.

Bij het gebruik van de oude gids moet je er dus wel mee rekening houden dat er wat wijzigingen zijn. Consulteer steeds de site van GR sentiers voor wijzigingen! Iets voor Malmedy zijn er wat aanpassingen, de Warche variant werd gewijzigd en de Amblève variant bestond in 2000 nog niet. Verder geeft de gids nog wat (achterhaalde) praktische informatie en wat duiding over het gebied en de bezienswaardigheden die je onderweg tegenkomt.

Bij het opstellen van de planning werd het al snel duidelijk dat gebrek aan openbaar vervoer hier het grootste probleem zou zijn. De regio’s Sankt-Vith en Malmedy zijn nog goed ontsloten, maar eens richting Burg Reuland, Manderfeld en Rocherath is het heel wat minder. Buiten een enkele schoolbus moeten we wel overnachten of terug fietsen. Na het nodige puzzelwerk hebben we gekozen voor volgende planning:

  • Etappe 1: Sankt-Vith – Pont | 17,4 km | busvervoer
  • Etappe 2: Pont – Malmedy | 19,6 km | busvervoer
  • Etappe 3: Malmedy – Botrange | 20,7 km | busvervoer
  • Etappe 4: Botrange – Hofen | 23,4 km | overnachting in Hofen
  • Etappe 5: Hofen – Rocherath | 25,5 km | busvervoer naar startpunt etappe 4
  • Etappe 6: Rocherath – Manderfeld | 16,9 km | busvervoer op weekdagen en zaterdag
  • Etappe 7: Manderfeld – Atzerath | 18,4 km | busvervoer op weekdagen
  • Etappe 8: Atzerath – Burg Reuland | 18 km | overnachting in Burg Reuland
  • Etappe 9: Burg Reuland – Sankt-Vith | 14,8 km | busvervoer naar startpunt etappe 8

Er zijn ook nog 3 varianten die we als volgt inplannen:

  • Warche etappe 1: Malmedy – Weywertz | 17,2 km | terugfietsen over Vennbahn en RAVeL 45
  • Warche etappe 2: Weywertz – Honsfeld | km | terugfietsen over Vennquerbahn en Vennbahn
  • Reinhardstein: Reinhardstein – Botrange | km | busvervoer
  • Amblève etappe 1

Zoals U ziet liggen de afstanden tussen de 14 en de 26 km. Etappe 4 en 5 springen eruit omdat het een heel moeilijk gebied is om er met openbaar vervoer te geraken. Een alternatief is om etappe 4 te laten stoppen in Monschau op 17,6 km. Men pikt dan weer in voor een wandeling van 12,8 km tot Wahlerscheid. Deze etappes kunnen met de bus gecombineerd worden. Het laatste stuk van 17,3 km tot Rocherath kan enkel gecombineerd worden met een fietstocht van 9 km. We zullen echter opteren voor de 2 langere stukken omdat de verplaatsing voor dagetappes anders te ver is. Wij hebben voorlopig enkele etappes gewandeld met onze peuter, Paulien (1 jaar), in de kinderdrager.

Hieronder kan U de verslagen van de verschillende etappes doorlezen. Opmerkingen en vragen zijn altijd welkom!

Voortgang GR56
Etappes 3/9 21%