GR 56 Variante Warche Etappe 1: Malmedy – Weywertz

Onverharde paden: 76%
Leeftijd Paulien: 1 jaar en 1 maand

Hoogteprofiel

Wij hebben een huisje geboekt voor een weekend in Center Parcs Ardennen, gelegen in Vielsalm. Dit is onze uitvalbasis voor de eerste 3 GR 56 wandelingen. Die vrijdag zijn we reeds vroeg op weg naar Weywertz. De auto-GPS wil ons weer langs smalle wegjes sturen, dan maar terug en de borden volgen. Na een rit van bijna 2 uur vinden we aan de oude overweg een plekje langs de weg. Veel plaats om te parkeren is er niet, er staan al enkele geparkeerde wagens. Het plan is om te fietsen tot Malmedy via de RAVeL. Nadat ik de fietsen van de drager heb gehaald word ik aangesproken door een man die me zegt dat die parkeerplaatsen voorbehouden zijn voor zijn tweedehandswagens. Nu lijkt het mij straf dat de berm langs de openbare weg privé domein zou zijn, maar om een discussie te vermijden vraag ik dan maar of er elders parking is. Hij stelt voor om onze auto een beetje verder aan zijn garage te parkeren, indien we langer dan 1 dag weg zouden zijn. Blijkbaar parkeren veel Vennbahn-fietsers hier dus hun wagen… Aangezien we zeker voor 18u terug zouden zijn, mocht de auto gelukkig blijven staan. Probleem opgelost. Jammer dat er niet meer parkeermogelijkheden zijn aan zo’n toeristisch fietspad. Iets over 11u zijn we dan klaar om aan de fietstocht van 15,5 km te beginnen. Maar wat valt dat tegen! Het is nog echt koud en daar hadden we geen rekening mee gehouden. Handschoenen zouden geen overbodige luxe zijn, maar die hebben we niet bij. Het is even afzien, zeker omdat het stukje tot Weywertz station nog klimmen is. Nadien volgt wel een fijne afdaling over de Vennbahn tot Waimes en over L45 tot Malmedy. Een klein uurtje later rijden we voorbij het station van Malmedy. Temperatuur volgens GPS: 10°C en dat op 22 juni om 12u. In het vervolg toch maar goed het weerbericht volgen! Verkleumd van de koude wandelen we, na het stallen van de fietsen, naar het centrum van Malmedy. We warmen op in een tea-room en trakteren onszelf op warme chocomelk met een chocoladebroodje. Ook Paulien had het koud op de fiets, maar ze heeft het gelukkig snel terug warm en geniet van haar welverdiende opgewarmde maaltijd.

De splitsing van de Vennbahn en L45
Het oude stationsgebouw van Waimes

Om 12u40 is het dan echt wel tijd om te starten. Tussen de kermisattracties vinden we gelukkig snel de tekens, mede dankzij de GPX track. We lopen eerst een heel stuk samen met GR14. Het begin is trouwens pittig! Elke wandelaar weet wel wat er hem of haar te wachten staat als je een hoop kruisjes op de kaart bij elkaar ziet staan: flink klimmen langs een kruisweg. We volgen echter niet alle staties (hoeveel zijn er dat nu weer?), maar de tekens loodsen ons naar een prieel met een uitzicht over Malmedy. Het groen mag wel eens gesnoeid worden want ze belemmert het zicht een beetje. We blijven verder klimmen en wandelen langs de Calvariekapel op de top van de Calvarieberg. De kruisweg en het klimmen zit er dus voor even op.

Op zoek naar het startpunt tussen de kermisattracties
GR56
Gevonden!
Meteen klimmen
We wijken uit naar het belvedère

Nu volgt er een lang recht stuk door het gehucht Chôdes. De halfverharde weg wordt steeds breder en wordt uiteindelijk een asfaltweg maar met weinig verkeer. Het is wel wat saai, maar na de zware klim uit Malmedy is het fijn om even door te kunnen stappen. Al wandelend eten we ondertussen onze boterhammen op. Na ongeveer 2,5 km kiest onze GR voor een mooie afdalende weg richting de Warche, maar ook die wisselen we snel in voor een smal pad langs de bosrand met links de vallei van de Warche. Vanaf dit pad hebben we steeds een prachtig uitzicht. We merken ook MTB pijltjes op, maar komen niemand tegen, het zal wel voor zaterdag of zondag zijn. Gelukkig maar, want het pad is soms echt smal, wandelaars kruisen is hier al moeilijk.

Oude en nieuwe markering
Een mooi smal pad
Gelukkig geen MTB vandaaag!
Zicht op de vallei van de Warche

Het pad slingert zo gedurende 6 km verder. Soms wat dieper in het bos, regelmatig met een pittige klim of afdaling, maar we blijven toch op redelijke hoogte wandelen. Regelmatig steken we eens een beekje over, dit is een echt een prachtig wandelpad! Uiteindelijk komen we aan bij de Nez de Napoleon. De topogids belooft een mooi uitzichtpunt, maar ook hier moet dringend gesnoeid worden. In het voor- of najaar zal het uitzicht allicht beter zijn. Opeens doemt het Reinhardkasteel voor ons op! Dit is een van de best gerestaureerde kastelen van België, het is tevens het hoogst gelegen kasteel in ons land. De burcht is bewoond maar en men kan deze bezoeken. Helaas hebben wij hier geen tijd voor, er staan ons nog een dikke 10 kilometer te wachten. De etappe valt ons qua timing toch een beetje tegen, het mooie maar zware pad wandelt moeizaam en er staan nog maar 8 km op de teller.

Het pad is mooi, maar zwaar
Hier lopen ook veel lokale wandelingen
Het rotsige pad
Reinhardstein

We vervolgen onze weg langs het meer van Robertville. De topogids wijst ons erop dat het pad hier en daar geërodeerd of vettig kan zijn. We hebben geen zin in een alternatief over drukke wegen dus we wagen het erop. Gelukkig maar, want het blijkt goed mee te vallen. Alleen de eerste stukken zijn iets vettiger en hier moet je een beetje opletten om niet uit te schuiven. Na het bruggetje gaat het gemakkelijk en daarna wordt het pad breder en zijn er geen problemen meer. Wanneer we de N676 naderen moeten we even uitwijken omdat het daar gelegen wellness hotel zicht op het meer moet hebben zonder storend wandelpad. Op de wat oudere NGI kaart staat het pad nog steeds langs het meer maar dat klopt dus helaas niet meer. Na de kleine omweg en het oversteken van de drukke weg wandelen we terug verder over een mooi pad langs het meer.

Het stuwmeer van Robertville.
Mooi pad langs de contouren van het meer
Over het bruggetje
Uitwijken voor het hotel

We passeren nog een camping en steken dan de Warche over aan het gehucht Champagne. Hier staat een mooie picknickbank. Tijd om Paulien haar fruitpapje te geven en zelf ook even te rusten want we beginnen het klimmen toch te voelen. We vatten de laatste 4 km meteen aan met een klimmetje. Er volgt nu een avontuurlijk pad langs de Warche dat soms heel smal is, er zijn gelukkig wat leuningen aan het trapje want het is steil en glibberig. Het pad volgt de rivier heel dichtbij, er komen zelfs af en toe vlonderpaden aan te pas. De hele etappe blijven we trouwens stijgen om daarna terug wat te dalen. Ook na de doortocht van een bosje nabij Outrewarche kiest de GR voor een omweg met ongeveer 40 hoogtemeters terwijl er een wandelpad is door het veld. Maar trouw als we zijn blijven we de streepjes volgen.

We volgen trouw het meer!
Brug over het meer nabij Champagne
Avontuurlijk pad langs de Warche
Een stukje over vlonders

We passeren nog een mooie rustplaats aan de Warche, maar aangezien we net hebben gepauzeerd wandelen we verder. In de verte zien we het talud van de prachtige Vennbahn, terwijl we de Warche blijven volgen om hem even later voor de laatste keer over te steken. Hier zien we ook een overblijfsel van WO II. De tunnel voor de Warche en de weg kwam er in de plaats van de brug voor de trein: deze was namelijk een doelwit van sabotage acties tegen de DuitsersHier verlaten we vandaag de Warche want we moeten nog stevig klimmen tot de bedding van de Vennbahn. Het pad is zo steil dat er trapjes nodig zijn om het hoogteverschil op zulke korte afstand te kunnen overbruggen. Nadat we boven zijn geraakt, wandelen we nog enkele honderden meters verder tot aan de oude overweg waar de auto geparkeerd staat… In gedachten hoor ik de trein hier weer rijden, wat moet dat toch een prachtige rit geweest zijn. Snel de auto in en de fietsen oppikken aan het station van Malmedy.

De Warche, hier te doorwaden
Mooie rustplaats aan de Warche
Tunnel onder de Vennbahn
De laatste meters op de Vennbahn

Conclusie:

Onze allereerste kennismaking met GR 56 zit erop. De Warche-variante is tot hier toe zeker de moeite met zijn prachtige wandelpaden. Het is zeker geen lichte etappe. De vele hoogtemeters en de smalle paden met wortels en steenslag wandelen vermoeiend, zeker naar het einde toe. Ook de fietstocht maakt het natuurlijk iets zwaarder, maar voor ons persoonlijk is het zeker meegevallen. Je moet er wel rekening mee houden dat de kinderdrager ook mee moet op de fiets, dat was voor ons even puzzelen, maar uiteindelijk is dit toch gelukt.

Praktische info:

• Begin en eindpunt liggen rechtstreeks met elkaar in verbinding door bus 745 van TEC Liège. Bussen op weekdagen en tijdens het weekend. De etappe wordt dan wel 1 km langer omdat je de bus moet nemen aan de halte Weywertz Kirche.  Controleer vooraf steeds de juiste uren op de site van de TEC.
  • Zoals hierboven geschreven, hebben wij gekozen voor de fiets. Alle info over RAVeL kan je terugvinden op hun site. De tocht van 15,5km verloopt licht stijgend tot Weywertz station en dan dalend tot Malmedy.
  • Gratis parkeren kan zonder problemen in Malmedy aan het voormalige station. Je moet dan wel eerst de fietsen aan het eindpunt afzetten om nadien terug te kunnen fietsen. In Weywertz parkeren aan de RAVeL kan ook, maar lees daarvoor het verslag hierboven even goed na 🙂
  • Bevoorrading is mogelijk in Malmedy. De Carrefour Hypermarkt bevindt zich op wandelafstand van het station. In Weywertz zijn er ook beperkte mogelijkheden, maar die liggen op 1km van de route.
  • Onderweg kom je geen echt café tegen. Na 10 km is er een ‘barakje’ aan het stuwmeer van Robertville maar dit was gesloten. Na 13,5km is er camping Belle-Vue aan het meer van Roberville, waar je ook iets kan eten en drinken. Enkel geopend tijdens het zomerseizoen!
  • Wij hebben Paulien haar middageten laten opwarmen (microgolf) in Malmedy bij bakkerij/tearoom Dijan. Dagelijks geopend, behalve op donderdag.

Kaart:

Lijst

Informatie
Klik op de knop of het element op de kaart om er informatie over te zien.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

GR56 Variante Warche Etappe 1: Malmedy – Weywertz

Profiel

50 100 150 200 5 10 15 Afstand (km) Hoogte (m)