GR 5 Etappe 15: Westerlo JHB – Zichem

Onverharde paden: 83 %

Leeftijd Paulien: 3 jaar
Leeftijd Marie: 1 jaar en 4 maanden

Gepland hoogteprofiel (let op de schaal)

Na een rustige nacht beginnen de kinderen rond 6u wakker te worden, het wordt immers al licht in de kamer. Paulien slaapt nog heel eventjes bij ons in bed verder en om 6u30 beslissen we om op te staan. Nadat we ons klaargemaakt hebben staan we om iets over 7u in de ontbijtzaal. Normaal kan je pas vanaf 8u ontbijten, maar we hadden gevraagd – omwille van de hitte – of dat eerder kon. Gelukkig was dit geen probleem. Wederom is er genoeg keuze: vleesbeleg en kaas, hagelslag, choco, confituur. Maar ook yoghurt en cornflakes. Helaas geen fruit. Voor ons lunchpakket krijgen we 4 sandwiches per persoon die we zelf mogen smeren, een busje appelsap en een suikerwafel, ook hier helaas geen stuk fruit. Wanneer we rond kwart voor acht klaar zijn beginnen ook de andere gasten binnen te komen. We maken ons verder klaar, smeren ons al in tegen de zon en om iets na 8u trekken we de deur van onze kamer dicht. We leveren de sleutel in, nemen afscheid en zijn weer vertrokken.

Vroeg ontbijt in de jeugdherberg
We trekken de deur van onze kamer dicht
En verlaten de jeugdherberg
Klaar om erin te vliegen

We verlaten het Boswachtershuis en stappen onmiddellijk in het groen. Het eerste stukje gaat door de Beeltjes. We volgen een brede bosweg en af en toe zien we een kabouterhuisje, Paulien is onder de indruk. Aan de Ster komen verschillende boswegen samen en zoeken we de voor ons juiste weg en dat is de Langedreef. We merken dat het stappen vandaag een pak zwaarder is dan gisteren. Het heeft namelijk geregend ’s nachts en omwille van de hoge temperatuur hebben we het gevoel dat we in een subtropisch zwembad aan het wandelen zijn. Wat verder komen we een egeltje tegen, het beestje is precies gekwetst. We vinden het vreemd om die overdag tegen te komen. Slachtoffer van de hitte? We ‘beklimmen’ de Asberg en stappen via de voetgangersbrug over de weg. Het bordje ‘fietsers afstappen’ geldt blijkbaar niet voor MTB. Met veel lawaai kondigen ze zich aan. Paulien moet aan de kant voor de heren die al rijdend de trap afgaan. Het is trouwens al heel druk in het bos, er passeren ons enorm veel joggers en wandelaars op dit vroege uur. Via het moerassige gebied van de Zijtloop staan we snel aan de Grote Nete. We volgen nu gedurende 1,8 km het onverharde jaagpad. We hebben een beetje schrik dat hier druk zal zijn, maar dat blijkt gelukkig mee te vallen. Het is hier prettig wandelen, maar wat blijft het vochtig! We staan al nat in het zweet en gisteren was dat niet het geval. Na 3 km stappen gaat Paulien in de rugdrager, ook zij was goed aan het zweten.

Daar wonen de kabouters
Op weg naar de Ster
Daarna naar de Asberg
Een egel in nood?
Een prachtig wandelgebied
Langs de Grote Nete

Wanneer we de N19 oversteken, wandelen we verder aan de andere kant van de Grote Nete. Nu gaat het over een mooi smal onverhard pad. Opnieuw enkele MTB’ers achter ons, maar deze keer zijn het heel vriendelijke heren die het niet erg vinden om heel even af te remmen totdat we aan de kant kunnen. Stilaan komt het Kasteel de Merode in zicht. Het kasteel is nog steeds bewoond door één van de vijf prinselijke families van de hoge Belgische adel. Vanaf het wandelpad hebben we een mooi uitzicht over het prachtige kasteel en de tuin. Aan een bruggetje verlaten we de Grote Nete en stappen we verder over een halfverhade bosweg. We passeren een grot van de onbevlekte ontvangenis, heel mooi gelegen in het bos. Vervolgens raken we heel eventjes aan de bebouwingsgrens van de wijk Bergom maar gaan toch terug het bos in. Alzo betreden we de volgende groene zone: het Provinciaal Groendomein Herberg. Zoals zoveel bossen was het vroeger een leverancier van stuthout voor de steenkoolmijnen. Nu is het eigendom van de provincie Antwerpen en Agentschap Natuur en Bos. Nu we een goede 2 uur aan het stappen zijn en de temperatuur al wat hoger ligt is het gelukkig niet meer zo vochtig en gaat het wandelen wat gemakkelijker.

Mooi pad langs de andere oever
Kasteel de Merode
Mooie Maria grot
Op naar de volgende groene zone

We wandelen parallel met de Bergomsestraat maar we horen er gelukkig niks van. Wanneer we wat afwijken van de weg gaan we verder door het bos, echter over een verhard fietspad. Maar het blijft rustig en aangenaam stappen. Na 9,5 km stappen besluiten we om te pauzeren en onze sandwiches op te eten, de kinderen zijn ook net wakker. De zon komt er inmiddels niet meer door, het is bewolkt geworden. Wanneer we om 11u verder willen stappen horen we ineens gedonder. Een blik op Buienradar leert ons dat we om iets over 12u een serieuze bui mogen verwachten. We beslissen om Paulien niet zelf te laten stappen maar ze te dragen. We willen de 5,5 km tot de Abdij van Averbode zo snel mogelijk stappen om het trachten droog te houden tot daar. We hebben namelijk niets van regenhoezen, jassen of paraplu bij. Gelukkig stemt Paulien in met ons voorstel, ze is ook nog moe. We stappen verder langs de wijk Bergom, maar toch blijven we door landelijk gebied gaan. Na het oversteken van de N212 en enkele onverharde paadjes volgt stilaan het hoogtepunt van de dag: het natuurgebied Averbode Bos en Heide. Inmiddels hebben we de provincie Antwerpen achter ons gelaten en stappen we verder in Vlaams Brabant.

Door de Herbergbossen
Tijd voor een sandwich
Ook weer veel Mariabeeldjes vandaag
Blauberg onder dreigende wolken
Hoogtepunt van de dag

Er volgt een prachtige wandeling doorheen dit gebied. Er is duidelijk veel ontbossing gebeurd de laatste jaren, een goede zaak voor de heide en de vennen. Met nog vele andere wandelaars genieten we van de in bloei zijnde heide, dit onder dreigende onweerswolken. Sommigen hebben nog niet door dat het dadelijk gaat regenen want er gaat zowaar nog een yogasesie door in het natuurgebied. Het wordt al een beetje heuvelachtig, we hebben de Kempen achter ons gelaten en zetten onze eerste stappen richting het Hageland. Aan de rietvijver nemen we afscheid van de heide en maakt de GR5 nog een ommetje over de Weefberg. Het is eventjes klimmen en dat zijn we niet meer gewoon. Het pad is smal en met de vele tegenliggers is afstand houden moeilijk, de mondmaskers gaan dus even op. Eens boven stappen we aan een hoog tempo verder richting de abdij, het is 12u en we voelen de eerste druppels. We dalen terug af naar een verharde weg en zien de abdij al liggen. Net op dat moment krijg ik een Whatsapp bericht van mijn broer dat ze ook in Averbode zijn, in café Het Moment. We twijfelen even maar aangezien het echt hard begint te regenen gaan we in op de invitatie. Wat blijkt: naast mijn broer en schoonzus is ook mijn moeder daar. Maar goed dat we even stoppen!

Een prachtig gebied
De heide staat in bloei
Duidelijk het Hageland
De rietvijver
De abdij is in zicht
Even schuilen in het adijcafé

We bestellen een ijscoupe, maar de hoeveelheid ijs is nogal tegenvallend, zeker gezien de enorm hoge prijs (8 euro voor een Dame Blanche: 3 bollen vanille ijs, wat slagroom en gestolde chocoladesaus). We hadden graag een ijsje genomen aan de Lekdreef maar de regen besliste daar anders over. Na een uurtje keuvelen is het tijd om verder te stappen. Het regent nog steeds, daarom krijgen we van mijn moeder een paraplu mee om de laatste 6 km te stappen. De foto’s worden vanaf hier genomen met de smartphone. We stappen naar de poort, die helaas in de stijgers staat en komen aan de Lekdreef, weinig volk en slechts 6 ijsventers. De GR tekens sturen ons naar de Kroningskapel. Via een open veld bereiken we de bebouwde kom van Averbode. Die verlaten we echter alweer snel. Aan een driehoekig kruispunt komen we nog langs de toch wel speciale Sint Barbarakapel. Wanneer het pad terug onverhard wordt stopt het met regenen, een meevaller. Via het Vierkantsbroek stappen we langs enkele visvijvers. Daar is trouwens heel wat activiteit. We lopen eventjes verkeerd, maar worden al snel de juiste richting ingestuurd door enkele alerte vissers. Blijkbaar gaan hier wel meer mensen de fout in, je moet een afdalend pad nemen en niet langs de 2e vijver gaan. Even verderop komen we dan aan de afsplitsing van de variante.

In de regen langs de abdij
De lekdreef, Corona proof
De Kroningskapel
Sint Barbarakapel
Uitgeregend...
Maar nu gelukkig droog

Sinds de heruitgave van de topogids is het traject door de Demerbroeken het hoofdtraject geworden én dat is echt wel terecht! Het zal er wel mee te maken hebben dat de zon ook terug schijnt maar het is hier prachtig wandelen. Gezien de droogte staat het gebied niet onder water, dat kan in de winter wel het geval zijn, vandaar de variante. Hoewel we hier door dazen worden bestookt is het echt fijn stappen langs de Hulpe, een zijrivier van de Demer. Nu het droog is gaat Paulien zelf nog wat stappen, nadat ik ze meer dan 15 km heb gedragen mag ik dus even uitblazen. Ze geniet van de omgeving, de vlinders, de voorbijrijdende treinen en het bruggetje over de Hulpe. Wanneer we het perron van Zichem zien liggen maakt de GR5 nog een ommetje langs het containerpark. Om iets voor 15u staan we op de stationsparking waar de auto terugvinden. Wat een prachtige etappe, we hebben de hitte overleefd! De kinderen krijgen ’s avonds hun welverdiende beloning: een bezoek aan het openluchtzwembad van onze gemeente! Genieten in eigen land.

We betreden de Demerbroeken
Heel mooi wandelgebied
De Abdij onder dreigende wolken
Paulien vindt vooral de trein interessant
En de brug over de Hulpe
Door het struikgewas
Het eindpunt is in zicht!
Aangekomen aan het station van Zichem

Conclusie:

GR5 trekt door het projectgebied de Merode. De hele etappe is een aaneenschakeling van natuurgebieden. Van de Beeltjes naar de Kwarekken en de Grote Nete. Langs het Park Prins de Merode, door het Provinciaal Domein Hertberg naar het Averbodes Bos en Heide om te eindigen in de Demerbroeken. Een wandeling om van te smullen, van begin tot einde. Met meer dan 80% onverharde paden is dit de GR5 op zijn best!

Praktische info:

• UPDATE 02/2021: Grote Routepaden heeft in Averbode en net voor Zichem een trajectwijziging doorgevoerd. De afstand blijft ongeveer even lang. Check de site!
  • Begin- en eindpunt zijn goed bereikbaar met openbaar vervoer. Om van Zichem naar Westerlo te gaan dien je eerst de trein te nemen tot Aarschot. Daar kan je op weekdagen om het uur bus 306 naar Geel nemen. Die stopt in de Merodedreef in Westerlo. Op zaterdag en zondag rijdt deze bus laat uit en slechts om de 2 uur. Het hele traject doe je in 1u15. Tijdens het weekend kan dat tot 2u duren. Controleer vooraf de mogelijkheden op de site van de Lijn.
  • Zoals hierboven geschreven bleven wij in de jeugdherberg het Boswachtershuis slapen. De etappe is dan gemakkelijker met openbaar vervoer te regelen (trein Zichem – Herentals). We kunnen de jeugdherberg zeker aanraden, ook als met kinderen wandelt!
  • Je kan gratis parkeren aan het station van Zichem of aan de jeugdherberg.
  • Jezelf bevoorraden kan in Westerlo op 800 meter van de jeugdherberg in de Aldi. Het kan ook na 16 km stappen in Averbode. Je stapt langs de Colruyt.
  • De eerst horecazaak kom je tegen na 8,3 km. Je moet wel even uitwijken voor Taverne Herberg Mie Maan. Na 15 km stappen kan je iets drinken in Het Moment, het café gelegen aan de Abdij van Averbode, het is daar echter prijzig! Iets verder is de befaamde lekdreef. In Averbode centrum is er nog Tea Room ’t Ven. Aan het eindpunt, het station van Zichem, is er nog een bruin kroeg: Railz.

Kaart:

Lijst

Informatie
Klik op de knop of het element op de kaart om er informatie over te zien.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

GR5 Etappe 15: Westerlo JHB – Zichem

Profiel

50 100 150 200 5 10 15 Afstand (km) Hoogte (m)