GRP 563 Etappe 1: Plombières – Aubel

Afstand (GPS): 17,1 km (incl. 0,5 km afloop)
Afstand (gepland): 16,6 km

Stijgen: 372 meter
Dalen: 282 meter
Tijd: 10:05 – 15:10
Gemiddelde snelheid: 3,4 km/h
Onverharde paden: 62 %

Leeftijd Paulien: 3 jaar
Paulien wandelde zelf 7,5 km (3 + 4,5)
Leeftijd Marie: 1 jaar en 9 maanden

Hoogteprofiel

Kerstmis nadert alweer, het jaar loopt ten einde… Onze geplande gezinsvakantie in Centerparcs de Haan is in het water gevallen, Corona is the one to blame. We blijven echter niet bij de pakken zitten en zoeken een alternatief. Na een tijdje googelen vinden we de oplossing: jeugdherberg de Veurs in Sint Martens Voeren is open tijdens de kerstvakantie. Na een kort telefoontje weten we dat ze daar ook avondeten aanbieden, weliswaar op de kamer te nuttigen. De ideale oplossing voor ons. Nu de wandelingen nog… Mede door Guido zijn recente verslag kreeg ik zin om GRP 563 opnieuw te stappen! Het gekende netplan van de Tec Liège Verviers wordt bovengehaald en al snel is er een planning. Ik zal echter wel mijn autistische trekje “alles in volgorde stappen” achterwege moeten laten want het busaanbod is er de laatste jaren niet op vooruit gegaan. Voor deze tweedaagse beginnen we de lus door het land van Herve in Plombières. Vandaag zullen we tot Aubel stappen. Omwille van quasi onbestaande busverbindingen tussen beide dorpen, besluiten we om de fietsen mee te nemen. Straks zullen we 10 km fietsen over de pas heraangelegde RAVeL L.38. De fietsen stallen we aan het oude station van Aubel en we rijden met de auto verder naar Plombières. Daar aangekomen parkeren we aan de kerk, de GRP loopt er langs. We trekken onze schoenen aan en Marie gaat met wat tegenzin in de rugdrager. Paulien poseert aan het mijnwagentje en de rood gele tekens laten ons meteen al klimmen. Vertrekken doen we onder een blauwe hemel!

De kerk van Plombières
Het mijnwagentje aan de kerk

Paulien zeurt een beetje: het klimmen is moeilijk. Moe kan ze nog niet zijn, dus een kleine aanmoediging later staat ze boven. We passeren het kerkhof en maken direct kennis met de eerste chicanes. De wandelstokken komen al van pas, want modder zal vandaag toch wel de leidraad zijn op onze wandeling. Na het betreden van de weide laten we koeien rechts grazen en dalen we af naar de Geul. Meteen krijgen we prachtige uitzichten voorgeschoteld, wat is de Herve toch een mooie regio. We volgen een smal pad langs de toch al wilde rivier. Aan een andere weide steken we de Geul over en stappen we verder terwijl we de voeten trachten droog te houden. Aan het poortje is het wederom heel modderig, maar hier ligt gelukkig een soort van mat. Dat maakt het passeren net wat gemakkelijker en zorgt ervoor dat we niet wegzakken. Wanneer we een grindweg bereiken vraagt Paulien of ze in de rugzak mag. We wijzen naar de kerktoren en spreken af dat ze tot daar moet stappen, ze is akkoord. We maken blijkbaar eerst nog een omweg langs camping Vieux Moulin. Na 3 km stappen heeft Paulien er schoon genoeg van en mag ze in de rugdrager. Wanneer we dan even later langs de speeltuin stappen heeft ze dus pech, als ze niet zelf stapt gaan we door. Ja soms zijn we hard… Bijkomende noot: het KMI voorspelt regen, ergens in de namiddag, we willen Aubel liefst droog bereiken. We beloven plechtig dat er morgen tijd zal zijn voor een speeltuin!

Het klimmen is moeilijk, aldus Paulien
De eerste chicanes
Smal pad langs de Geul
Bruggetjes doen het altijd goed
De kerk van Sippenaeken
Aan de camping gaat Paulien in de rugzak

We stappen over het verlaten terrein van de camping en bevinden ons op 60 meter van de Nederlandse grens. Na het oversteken van de Geul kunnen we de klim naar Sippenaeken aanvatten. Beide dames vallen ondertussen vlotjes in slaap. Terwijl we klimmen naderen we twee andere wandelaars, die zijn duidelijk aan het zoeken naar het juiste plekje voor de beste Instagram foto. Het dorpje zelf is niet groot, voor we het goed en wel beseffen hebben we de bebouwing alweer achter ons gelaten. Via de weg Op-Ene-Broeck klimmen we verder. Wanneer de weg onverhard wordt volgt er een mooie holle weg die overgaat naar een passage door een weide. We blijven verder klimmen en genieten van het panorama over de streek. Wanneer we het Bois de Beusdael betreden worden de kinderen wakker van de acrobatische toeren die we moeten uitsteken om door het poortje te geraken. We blijven stijgen en wanneer we bijna de top bereikt hebben stappen we verder over een brede veldweg. Tien jaar geleden was het hier een modderige bedoening en dat is vandaag nog steeds niet anders. We hoppen voortdurend van links naar rechts om niet weg te zakken in de modder. Aangekomen op een T splitsing ontbreekt de GR markering (boswerken…). De topogids komt dus weer van pas. We gaan linksaf, nog steeds over de brede veldweg vol plassen en modder. 

Uitzicht over de vallei van de Geul
Naar de volgende weide
Wederom een mooi panorama
Bois de Beusdael = modder

We stappen hier ongemerkt op de taalgrens. Rechts van ons is Limburg, de Voeren meer bepaald. We blijven echter in Wallonië. Wanneer we aan de afdaling beginnen maakt de veldweg plaats voor een mooi pad. In korte tijd dalen we van 290 meter naar 233 meter. Wanneer we de oude spoorlijn L.38 oversteken zien we een picknickbank. Die slaan we aan voor de lunch. Er staat wel wat wind, maar gelukkig schijnt de zon. De boterhammen smaken maar de zon laat het helaas snel afweten. In geen tijd koelt het direct een paar graden af. We eten snel door en nog geen 20 minuten later stappen we verder, want ook de kinderen krijgen het anders te koud. We stappen onder de RAVeL door en beginnen opnieuw te klimmen, Paulien stapt weeral zelf. Naar het kruis op de Schaesberg moeten we niet stappen maar we stijgen toch opnieuw tot 270 meter. We bereiken vlot Hombourg en dalen verder af tot aan het oude station. Vanaf de weg zien we oude treinwagon pronken. Blijkbaar is er een museumvereniging gehuisvest in het voormalige station. Meteen na de veevoederfabriek Dumoulin stappen we verder over de RAVeL L.38, inmiddels een mooi verhard fietspad dat breed genoeg is om te delen met de fietsers. We volgen deze over een afstand van meer dan 1 km en ondertussen winnen we wederom wat hoogte. 

Afdalen na het bos
Het bos ligt mooi op een heuvel
De lunchplaats, helaas iets te koud
Treinwagon nabij het station van Hombourg
Verder over de RAVeL

Even na het passeren van het Chateau de Berlieren nemen we afscheid van de oude spoorlijn en stappen we via een oude tunnel naar het gelijknamige kasteel. Vroeger liep de GRP verder over de semi-verharde RAVeL, dat was nogal saai. Het kan er dus alleen maar beter op worden! Na de tunnel valt pas op dat het domein prachtig gelegen is. We zijn onder de indruk en letten even niet op de markering. Wanneer we het kasteel naderen merk ik dat we niet meer op de track zitten. We stappen terug maar vinden nergens een pad of markering. We beslissen dan maar om pal door de weide te stappen. Hierdoor moeten we over een tijdelijke weide afsluiting stappen, maar dat lukt gelukkig vlot. Enkele grote eiken houden we links van ons. Uiteindelijk ‘zitten’ we terug op de track en na een poosje vinden we ook waar de markering terug. Hier is het dus even opletten, het pad op de NGI kaart is trouwens ook niet (meer) te vinden. De GRP gaat nu verder over een mooi omzoomd pad tussen 2 weides. Ook Paulien, die nog steeds zelf aan het stappen is, vindt het leuk. Wanneer ze meer dan 4,5 km zelf gestapt heeft gaat ze in de rugdrager. We zijn fier, wat een prestatie! We stappen verder richting de N608 en bereiken net niet de 300 meter hoogtelijn. We volgen kort de drukke weg om dan terug af te dalen naar de oude spoorlijn. Heel even stappen we in Voeren. Het gemeentebord toont aan dat de taalstrijd hier nog steeds niet voorbij is.

Zicht op Hombourg vanaf de RAVeL
Tunnel onder de oude spoorlijn
Chateau de Berlieren
Mooi hol pad tussen de weides
Ze heeft 4,5 km zelf gestapt!
Taalstrijd nog steeds niet voorbij?

We stappen door een tunnel en dan kiest de GRP voor een mooi smal, modderig pad langs de velden. Af en toe schuiven we weg, goed opletten dus. De kerk van Aubel komt dichterbij, maar neemt algauw weer afstand want we maken nog een klein ommetje langs Hellestrop. Aan een boerderij wordt het onverharde pad een weg. We passeren een ander koppel dat op wandel is. Zelf hebben ze ook een kleintje bij, weliswaar in de buggy. Net voor een huis stappen we door een tuin richting Aubel. Toch knap dat je hier gewoon door iemand zijn achtertuin kan stappen! Via de ene weide stappen we naar de volgende. De vele poortjes maken het ons niet gemakkelijk met de rugdragers, maar we geraken er gelukkig altijd door. Aan een voetbalveld, waar de supporters de Corona maatregelen duidelijk niet naleven, nemen we afscheid van de rood gele tekens en zoeken we onze weg naar het voormalige station. Daar aangekomen vinden we onze fietsen goed en wel terug! We rusten even uit op een bankje en Paulien neemt een kijkje bij de locomotief aan het fietspad. Wanneer ik mijn rugdrager wil oppakken merk ik dat ze pal in een hondendrol heeft gestaan… Het hele grasveld aan de hut ligt trouwens vol uitwerpselen… Plezant is anders. Een korte poetsbeurt later zijn we met de fiets onderweg. We herbeleven stukken van de wandeling en na een half uurtje fietsen staan we terug aan de auto in Plombières. Net wanneer de laatste fiets op de fietsdrager staat begint het om 16u30 te regenen. We hebben er een prachtige, modderige maar droge wandeldag opzitten! Na het inchecken in de jeugdherberg genieten we van een heerlijke maaltijd! Op en top vakantie in eigen land!

Smal pad naar Aubel
Marie kan er nog mee lachen
Recht naar de kerk door tuin en velden
Tijd voor een koekje!
Oude locomotief aan de RAVeL
Avondmaal in de jeugdherberg. Lekker

Conclusie:

De kop is eraf, onze eerste etappe van de rondweg door het land van Herve bevat meteen alle nodige ingrediënten van de regio! Stappen door prachtige omzoomde weides van poortje naar poortje, glooiende landschappen, wat modder en pittoreske dorpjes. Er zijn stukken asfalt bij maar de afwisseling is prima en het nieuwe stuk langs het kasteel van Berlieren is zeker een verbetering!

Praktische info:

  • Begin- en eindpunt zijn bereikbaar met het openbaar vervoer, maar staan niet rechtstreeks met elkaar in verbinding. De etappe is te organiseren vanaf Verviers of Welkenraedt. Het startpunt aan de halte Plombières Eglise, kan je gemakkelijk bereiken vanaf station Welkenraedt met bus 710. Aan het eindpunt kan je aan de halte Aubel Place Antoine Ernst bus 738 nemen naar station Verviers. De bussen rijden allen frequent op weekdagen en tijdens het weekend. In Verviers kan je de trein nemen naar Welkenraedt. Of plan de trip gewoon met de trein vanaf je thuis, het is zeker mogelijk. Controleer in ieder geval de dienstregelingen van de NMBS en de TEC. Houd er rekening mee dat je ten gevolge Corona in de TEC bussen niet kan betalen. Je moet op voorhand een kaart kopen of een MOBIB kaart hebben.
  • Zelf maakten we dankbaar gebruik van onze fietsen om de etappe te organiseren. Via RAVeL L.38 geraak je vlot en zonder zware inspanning van Aubel naar Plombières. Alle info en routeplanner op de site van RAVeL.
  • In Plombières kan je gratis parkeren aan de kerk. In Aubel kan je ook op diverse plaatsen gratis parkeren, aan het voormalige station is ook parking voorzien. In het centrum moet je een schijf leggen.
  • Bevoorrading is mogelijk in Aubel. Er is een kleine buurtsupermarkt vlabij de route. Voor een grotere winkel dien je uit te wijken. De Carrefour Market van Aubel is gelegen op 1,5 km van het traject.
  • Er is best wel wat horeca onderweg: na 3 km stappen kan je eventueel iets drinken in de kantine van camping du Vieux Moulin. Daar is eveneens een mooie speeltuin. In Sippenaeken kan je iets drinken in Auberge Le Barbeau. Na 9 km stappen bereik je Hombourg en daar wandel je langs brouwerij Grain d’Orge. De pub van de brouwerij ligt ietsje verder voorbij de kerk. Tenslotte zijn er in Aubel meer dan genoeg zaken waar je terecht kan: vb. Taverne Aubeloise.

Kaart:

Lijst   

Informatie
Klik op de knop of het element op de kaart om er informatie over te zien.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

GRP563 Etappe 1: Plombières – Aubel   

Profiel

50 100 150 200 5 10 15 Afstand (km) Hoogte (m)
Geen hoogtegegevens
Naam: Geen gegevens
Afstand: Geen gegevens
Minimale hoogte: Geen gegevens
Maximale hoogte: Geen gegevens
Hoogtemeters (stijgend): Geen gegevens
Hoogtemeters (dalend): Geen gegevens
Duur: Geen gegevens

8 Responses

Een reactie achterlaten op Paul Boyden Reactie annuleren

Your email address will not be published. Required fields are marked *