Een zondag in januari met prachtig weer, dat vraagt gewoon om een wandeling. Terwijl iedereen in de file staat naar de langlaufgebieden in de Hoge venen kiezen wij voor GR564. Die zit recent in het nieuw en gezien het kort aantal uren daglicht is een tocht dicht bij huis ideaal. Kim is bij de start van de wandeling 5 maanden zwanger, onze eerste dochter wandelt dus al een beetje mee. Aangezien de Lijn gesnoeid heeft in het zondagsaanbod nemen we pas om 11u38 de bus naar Lommel waar we 13 minuten later aankomen. Helaas stopt de bus niet aan het station, dat betekent dus 45 minuten wachten op een bus naar het station of de 2 km stappen. De keuze is snel gemaakt, wachten is zinloos, daarom nemen we de extra afstand er maar bij. Bij aankomst aan het station zijn we dan al opgewarmd. We merken al snel de GR tekens op, maar het zijn die van GR561, die ook langs het station passeert. Een wandelboom vinden we nergens terug, je moet dus goed opletten dat je de juist richting kiest. Over de spoorlijn meteen links, dan volg je de juiste tekens. Vroeger liep GR564 eerst nog even samen met GR561 tot aan de Leyssensmolen. Wij zijn benieuwd naar het nieuwe parcours.
Als snel laten we de bebouwing van het gehucht Kattenbos achter ons en stappen we via zandpaden door het eerste bosgebied van Bosland: Hoeverbergen. Ongemerkt passeren we de terreinen van de Ford Proving Ground. Het pad wandelt vlot, de grond is nog hard want het is nog maar 5° en de zonnestralen raken het pad amper. Al snel begint het te stijgen en te dalen, de hoogteverschillen zijn gering maar vlak is het zeker niet. Op een gegeven moment stijgen we zelfs even naar de 60m hoogtelijn om dan weer af te dalen naar een grote open plek. Hier is een picknickbank, dus voor ons de ideale plaats om de boterhammetjes op te eten. Lang blijven we niet zitten want het is nog steeds frisjes.
Na de lunch klimmen we weer uit de open plek om dan af te zakken naar de N715. Deze steken we over en alzo komen we in gehucht Holheide. We merken niet veel van de bebouwing op want we wijken af naar natuurreservaat ’t Plat. De naam ’t Plat betekent niet dat het gebied vlak is, maar wel moerassig. Samen met de dennenbossen, de rietvegetatie, het elzenbroekbos, de gagelstruwelen, de wilgenstruwelen, de vijvers en vennen vormt ’t Plat de natuurlijke verbinding met het Hobos en het domeinbos Pijnven, aldus Natuurpunt. We volgen een traject langs diverse kunstwerken om uiteindelijk aan de Holvense Beek uit te komen. We steken de beek over en verlaten zo het natuurreservaat en betreden na het oversteken van de Gortenstraat de Heide achter de Gorten. Het traject loopt steeds over bospaden en we veranderen regelmatig van pad om niet steeds dezelfde richting te moeten wandelen.
Na het oversteken van de Winnerstraat wandelen we door de Winnerheide. Inmiddels hebben we het grondgebied van Eksel bereikt, hier wijkt het pad wat af van de track. Ondertussen is de track op de site ook juist, dit zou dus geen problemen meer mogen geven. We laten enkele bordjes “privaat” achter ons, veel trekken we er ons niet van aan, het pad is hier duidelijk gemarkeerd. De bordjes zullen we slaan op de weides gelegen naast het pad. Net voor het bereiken van de Vlasmeerstraat gaat de GR nog even over enkele mountainbikepaadjes. Even stijgen en dalen en we steken de weg over om verder te wandelen door de uitlopers van het Pijnvenbos. We stappen onder een 380 kV leiding door en passeren de autokeuring. We vervolgen nog even door het bos over rustige paden en wanneer we Dennenstraat bereiken laten we na 15km stappen het bos uiteindelijk achter ons.
We ruilen de bomen voor het Lochterveld: weinig bebouwing, maar wel weiden en ook een groot aardbeienveld. De zon begint stilaan te zakken dus stappen we snel door. Aan een boerderij wandelen we terug over de ‘oude’ GR564. We passeren nog een mooie dierenweide, maar blijkbaar zit dit stukje ook niet meer in GR564 want we zijn hier de mist ingegaan door de oude markering. Volg dus goed de GPX track die wèl juist is en je wat minder asfalt laat verteren. Het vervolg gaat over een asfaltweg tot aan de Hechtelsebaan. Hier wandelen we een stuk over het fietspad. Het is inmiddels 16u en het wordt nu merkelijk frisser, maar het is niet meer ver. Via de Oude Heerstraat, gaat het over oninteressante wegen verder richting Hechtel. Net voor de industrie gaat de GR rechts het veld in. Zo bereiken we snel de bebouwde kom van Hechtel. Aan de N73 verlaten we de GR en wijken we uit naar rechts. 250 meter verder staan we weer aan de bushalte.
Conclusie:
De vernieuwde eerste etappe van GR564 is zeker de moeite. Je mist een stuk Pijnven en ook het militaire kerkhof passeer je niet meer, maar nu wandel je op echte bospaden en niet meer op fietspaden. Het laatste stuk is niet gewijzigd en bevat nog altijd wat asfalt, maar als je weet dat 75% van de paden onverhard zijn, neem je dat stuk er met plezier bij. Het startpunt van GR564 lag vroeger in Lommel centrum, dit is nu verschoven naar het station. Wil je toch naar het centrum van Lommel? Volg dan GR561.
Praktische info:
- Begin- en eindpunt zijn min of meer te bereiken per bus. Bus 180 van de Lijn stopt aan de halte Hechtel Kruispunt. (Let op! Het is de halte aan de N715 en niet aan de de N73/Peerderbaan). Slechts 13 minuten duurt de rit tot aan de bushalte Lommel Autoweg. Vanaf daar is het 1,3km (langs drukke weg) of 2km (langs rustige wegen) stappen tot aan het station. Je kan ook doorrijden tot aan het centrum van Lommel, daar iets eten en dan bus 58 tot het station nemen. Controleer steeds de site van de Lijn. De bussen rijden frequent, op zondag zijn er uiteraard een pak minder bussen.
- Wij parkeerden onze auto in Hechtel aan de bushalte van de N73, hier is plaats genoeg en kan je gratis parkeren. Uiteraard is er ook gratis parking aan het station van Lommel.
- Bevoorrading is mogelijk in Lommel. Er zijn diverse winkels in het centrum. Er is een AD Delhaize aan de bushalte Lommel Kerk. Onderweg kom je niets tegen en in Hechtel kan je terecht in de Colruyt.
- Horeca kom je onderweg niet tegen! Neem dus zelf genoeg mee. Er zijn diverse zitbanken, ze staan op de OSM kaarten. Wil je wat eten of drinken dan kan je in Lommel aan ’t station terecht of in frituur de Statie. In Hechtel zijn er ook mogelijkheden, maar moet je wel een dikke 750m wandelen voor koffiebar de Kletskop.
Kaart:
GR564 Etappe 1: Lommel – Hechtel
Profiel
Beste, het was een goed idee om stukken met het openbaar vervoer te doen, daar we meestal met 2 lopen (de ene zet de auto af aan de aankomstplaats en met de andere auto rijden we naar de startplaats). De vrijdag volgend op 17/03 spoorde ik op vrijdag 19/03 naar Lommel. Even zoeken naar de 1e tekens en een man vroeg of ik ook de GR564 stapte. Op mijn vraa
Vervolg: op mijn vraag wilde hij wel samen stappen (hij had een goede wandelgps bij….). Hij had toen reeds 20 km gestapt op de GR561 en wilde Nederland niet instappen, zodat hij overging op de GR564. Zonder veel moeilijkheden en ons een droge keel wandelend, bereikten we na 32 km de Eynderstraat in Hechteren waar ik 2 dagen voordien mijn auto had nagelaten. Mijn nieuwe collega zag het niet meer zitten om nog tot Bokrijk te stappen, zodat ik hem voorstelde om met mij tot Tienen Station te rijden, van waar hij naar Halle Buizingen kon sporen. We spraken wel af om later het stuk Bokrijk Borgloon te stappen. Ikzelf stap vanaf volgende zondag de GR512 verdeeld over 8 stukken en zal erna wel een woordje placeren als relaas op jullie verslag. Noot : de GR564 is inderdaad wat eentonig, het stuk Hannut Huy was veelbelovend, hopelijk opnieuw wat beter tussen Bokrijk en Hannut (maar wanneer ?). Vorige GR’s volledig gelopen: GR 65 (F) Compostella vanuit Lisabon – GR128 – San Francisco vanuit Assisi (I) GR127 – GR 65 (F) GR15. Op het programma GR512 – GR575 – GR16 en (indien buitenland mogelijk) San Benedettoroute (I). Graag tot een volgende. Guy
Dag Guy,
Dat is een indrukwekkende palmares qua wandelpaden. Er zitten ook heel mooie bestemmingen bij. Fijn dat je iemand tegen kwam het stuk mee te stappen, maakt het iets aangenamer. Hoewel we GR564 over de hele lijn zeker niet saai vinden, zaten er inderdaad een paar monotone stukken in (vooral rond Hannuit). Je maakt echter de verbinding tussen gebieden en dat hoort er al eens bij.
Het stukje na Bokrijk tot iets voor Landen is best mooi en kan je stappen tijdens de bloesemperiode of de fruitperiode 🙂
Zijn het aardbeien of zijn het asperges? That is the question. Jullie verslag nog eens opgezocht nadat ik vrijdag zelf de vernieuwde etappe gedaan heb. Ook gaan kijken in het volgende verslag of ik die etappe vroeger kan onderbreken. 20 km is moeilijk geworden. Wschl wordt het tot Sonnis. Groetjes.