GR 5 Etappe 1: Hoek van Holland – Rozenburg

Afstand (GPS): 23,3 km
Afstand (Basecamp): 22,1 km

Stijgen: 49 meter
Dalen: 53 meter
Tijd: 11:00 – 17:00
Gemiddelde snelheid: 3,9 km/h
Onverharde paden: 21 %
Leeftijd Paulien: 17 maanden

Hoogteprofiel

Er is geen weg meer terug. We beginnen eraan! Te voet van de Noordzee tot aan de Middelandse zee. Reeds vroeg verlaten we ons huisje in Center Parcs Port Zélande, onze uitvalsbasis voor de eerste drie wandeletappes. Het is nog fris om 9u30 op deze grauwe zaterdagmorgen wanneer we de auto parkeren aan het veer van Rozenburg. Na het kopen van de kaartjes aan de automaat kunnen we onmiddellijk het veer naar Maassluis op. Enkele minuten later staan we al aan de overkant. We wandelen te voet naar het station van Maassluis waar we helaas geen trein meer kunnen nemen. In 2017 reed de laatste NS trein en sindsdien is men bezig met het ‘omvormen‘ tot metrolijn. Dit heeft allemaal de nodige vertraging met zich meegebracht. Gevolg is dat je een vervangbus moet nemen. In plaats van 7 minuten trein is het nu 30 minuten bus. Om 10u45 zet de bus ons af aan de haven van Hoek van Holland. Na de verplichte fotostop bij de wandelboom, aan de inmiddels ontmantelde spoorweg, kunnen we echt beginnen aan ons GR5 avontuur! 

Het oude station van Hoek van Holland.
Welkom in Nederland!
De wandelboom. Startpunt van GR5

We verlaten de Hoek via een mooi stadsparkje. Het is zelfs even op en neer gaan hier. Wie had dat gedacht in het platte Nederland. We passeren een rugbyclub en ook enkele voetbalterreinen. De spionkoppen horen we tot op het wandelpad. Ter hoogte van de Dirk van den Burgweg krijgen we even wat bebouwing te zien, maar niet voor lang. Al snel stappen we over de eerste dijk: Nieuwlandsedijk. We krijgen voor het eerst zicht over de vele serres die de regio telt. De eerste kilometers gaan vlot. Bij het inslaan van het fietspad aan de Hakweg maken we pas echt kennis met de wind. We besluiten om hier even onze boterhammen te nemen en ze al wandelend op te eten. Paulien is namelijk net in slaap gevallen en in de wind stil blijven staan is dan geen optie.

We verlaten de Hoek via dit park.
Fietspad op een grasdijk.
De eerste serres.
Hier voelden we de wind goed.

Ons pad kiest gelukkig al snel voor een omweg door het Staelduinse bos. Dit natuurreservaat bestaat uit duingras-, wei- en hooilanden. We passeren het bezoekerscentrum d’oude Koestal. In het oostelijke deel van het bos zijn nog enkele bunkers te vinden. Het zijn restanten uit WO II en ze maakten deel uit van de Atlantikwall. Deze doen nu, op één bunker na, dienst als verblijf voor vleermuizen. Hier zien we ook twee wandelaars die eveneens op onze bus zaten en verbaasd waren dat we ook wandelen. Ze dachten dat we naar Engeland gingen… Het is ondertussen 12u30 en voorlopig nog droog. Maar buienradar voorspelt regen. We stappen snel door.

We betreden het Staelduinse Bos
Een van de vleermuisbunkers.

Na onze tocht door het bos volgt er voor het eerst een lange passage over een grasdijk. Gedurende 4km stappen we over de Oranjedijk. De bewegwijzering wijkt echter af van de track en de gids. We besluiten toch maar de gids te volgen. Sinds ons vertrek uit de Hoek hebben we gemerkt dat de markering soms karig is en de kans zit erin dat we dan extra kilometers stappen. Er staan er namelijk al 22 op het programma en dat is voldoende voor vandaag. Vanaf de Oranjedijk zien we links alleen maar serres, zover ons oog kan reiken. Volgens de borden gaat het om komkommers, tomaten en paprika’s. Rechts ligt de Nieuwe waterweg, de toegang naar de haven van Rotterdam. Halfweg onze tocht over de dijk gaan de hemelsluizen dan toch open. Paulien is nu ook wakker geworden en ze heeft – terecht – honger. We stappen nog even door tot het einde van de dijk, maar er is nergens horeca in de buurt. We geven haar lunch dan maar in een bushokje nabij het atletiekcentrum.

Klaar om de 4km over de dijk te trotseren.
DSC07540
Zicht over de Nieuwe waterweg.
Serres zover we kunnen zien!
Lunch in het bushokje.

Na onze pauze is het gestopt met regenen, een fijn vooruitzicht voor de restende kilometers. We verlaten de wijk Steendijkpolder via de Westgaag. Deze drukke, smalle weg gaat onder de A20 door. Meermaals worden we hier bijna van de weg gemaaid door voorbijrazende auto’s. Met zowel links als rechts water zijn er weinig uitwijkmogelijkheden. Duidelijk een sluipweg. We zijn dan ook blij wanneer we de weg verlaten en het veld instappen. We volgen het ‘Dijkpolderpad‘ tot Maasland. Deze oude kerkweg is helemaal betegeld en zo is het gemakkelijk om de weg te vinden. Na het oversteken van de eerste beek begint het terug te regenen, een pak harder dan de eerste keer. De wind zet ook nog op, recht in ons gezicht. Geen fijn vooruitzicht in open veld. We wandelen snel door en steken een tiental keer het water over via stabiele brugjes. Wanneer we onze 1,5 km door het veld erop hebben zitten regent het terug minder hard. Via een woonwijk bereiken we het centrum van Maasland.

Zicht op Maasland
DSC07547
Tegenligger op ons pad.
DSC07545
Het tegelpaadje door het veld.
DSC07551
Maasland in zicht.

Het dorpje ziet er gezellig uit, dankzij het water en het beschermde dorpsgezicht. Na de oude kerk passeren we een herberg de Pynas. We laten die echter links liggen want het is terug droog en dan stappen we liever door. We volgen nu de Zuidgaag langs een mooi voetpad. Overal zie je hier water, langs elk huis. Wanneer we Maasland achter ons laten vallen er weer regendruppels. We stappen snel verder over de Wipperskade langs de Zuidvliet, vervolgens onder de A20 door en we zien een graffiti-spuiter aan het werk. Dat zal hier wel mogen zeker? Na de brug merken we de mooie Wippersmolen op. Prachtig langs het water. Maasluis komt in zicht, gelukkig want we voelen het vele asfalt aan onze voetjes. We besluiten om toch even te rusten in Kevin’s grand café. We bestellen een warme chocomelk want er is, zoals wel vaker in Nederland, geen drankkaart beschikbaar. De rekening is dan altijd een verassing. We betalen €6 voor onze warme dranken en beginnen aan de laatste 2 kilometer. We volgen nu de Noordvliet tot aan de dijk. Vanaf de stadhuiskade hebben we een mooi zicht over de Groote Kerk. We passeren nog een vloedpaal die herinnert o.a. aan de ramp van 1953. Samen met de ondergaande zon wandelen we verder naar het veer. We hebben geluk, het veer staat klaar en kunnen nog net mee naar Rozenburg. We genieten nog even na en dromen van Nice tijdens de overtocht.

DSC07554
Het centrum van Maasland.
DSC07562
De Groote Kerk van Maaslsuis.
DSC07558
De wippersmolen langs de Zuidvliet.
Genieten van de zonsondergang.

Conclusie:

Onze eerste GR5 etappe was meteen wat we er van verwacht hadden. Veel asfalt én enorm veel water. Er is echter genoeg variatie en groen om van te genieten. We hebben genoten van de weidse uitzichten. Je moet er wel van houden om lange (rechte) stukken te wandelen, maar als je naar Nice gaat heb je dat er toch voor over. De start is gemaakt in een boeiende regio!

Praktische info:

  • Begin- en eindpunt liggen met elkaar verbonden door de Hoekse (spoor)lijn. Hier zouden vanaf begin 2019 metro’s gaan rijden. Voorlopig is er een vervangende busdienst van de RET. Elk half uur rijdt er een bus. Kijk steeds de dienstregeling na via 9292. De rit duurt een half uurtje. De vertrekbushalte ligt aan het voormalige station. Je bereikt deze door naar rechts te gaan nadat je de spoorlijn bent overgestoken in Maassluis (komende van het veer). 
  • Om de bus te betalen hebben we 2 anonieme OV kaarten aangeschaft in een boekenwinkel. Zo’n kaart kost echter 7,50€ en is 5 jaar geldig. Je dienst ze steeds op te laden. Je moet steeds minstens €4 saldo hebben om te kunnen reizen met de bus. Je kan ook gewoon een kaartje op de bus kopen, maar dat komt vaak veel duurder uit. De ritprijs voor deze rit was €1,47 p.p. met de OV-kaart. Op de bus betalen kost €3,50 p.p.
  • Het veer Maasluis-Rozenburg kost €0,85 per persoon voor voetgangers. Betalen kan aan de automaat of gewoon bij het opstappen. Het veer gaat dagelijks om de 20 minuten in dal en om de 10 minuten in de spits. De overtocht duurt geen 10 minuten. Info op Ottevanger.
  • Je kan gratis parkeren aan het veer bij Rozenburg. Volg de weg naar het veer, maar net voor het de slagbomen ga je rechts de parking op. Hier kunnen vlot 40 auto’s parkeren.
  • Er zou een trajectwijziging zijn ter hoogte van de Oranjedijk. Markering is aangepast, GPX track GR5 (nog) niet. De track van LAW5-1 die gelijk loopt is wel aangepast. Hou rekening met 1,4 kilometer extra als je die volgt! UPDATE: Ik heb wandelnet ingelicht en GR5 zou inderdaad LAW5-1 volgen. De track op de site zal aangepast worden.
  • Bevoorrading kan in de Hoek van Holland (Lidl, Albert Heijn) langs de wandelroute of in Maassluis bij bakkers (geen winkelketens).
  • Onderweg kom je pas horeca tegen in Maasland (herberg de Pynas) op 17,5 km en in Maasluis (Kevin’s grand café & restaurant) op 20 km. In het centrum van Maassluis zijn tevens diverse eetgelegenheden.
  • Wij hebben Paulien haar eten gegeven na 13 km in het bushokje ‘Maassluis Stellingmolen’. Deze ligt langs de route.
  • Omdat de route lang was hebben we ook wat gedronken in Kevin’s grand café. Er waren geen babystoelen en ook geen verluiermogelijkheden. Geen drankkaart aanwezig.
Kaart:
 

Lijst   

Informatie
Klik op de knop of het element op de kaart om er informatie over te zien.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

GR5 Etappe 1: Hoek van Holland – Rozenburg   

Profiel

50 100 150 200 5 10 15 Afstand (km) Hoogte (m)
Geen hoogtegegevens
Naam: Geen gegevens
Afstand: Geen gegevens
Minimale hoogte: Geen gegevens
Maximale hoogte: Geen gegevens
Hoogtemeters (stijgend): Geen gegevens
Hoogtemeters (dalend): Geen gegevens
Duur: Geen gegevens

6 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *