SGR Hageland Etappe 2: Testelt – Aarschot

Afstand (GPS): 18,0 km (incl 0,3 km aanloop)
Afstand (gepland): 17,4 km

Stijgen: 248 meter
Dalen: 253 meter
Tijd: 10:00 – 17:00
Gemiddelde snelheid: 2,5 km/h
Onverharde paden: 79 %

Leeftijd Paulien: 3 jaar
Paulien wandelde zelf 10,8 km (4,3 + 5 + 1,5)
Leeftijd Marie: 2 jaar en 1 maand

Hoogteprofiel

Aangezien er weer mooi weer voorspeld wordt en ook omdat Paulien de vorige keer zoveel alleen heeft gestapt, beslissen we om een week later al een vervolg te breien aan onze tocht door het Hageland. Vandaag willen we tot Aarschot, bijna 18 km. Om Kim, die bijna 4 maanden zwanger, haar rug te sparen is het echt noodzakelijk dat Paulien zelf veel stapt. Maar vorige keer ging het perfect, dus zal het wel lukken. We zorgen alleszins voor veel rustpauzes. Het is nog rustig op de snelweg wanneer we om 8u40 vertrekken richting Aarschot. We parkeren ons netjes op de stationsparking, vlakbij het perron. De parking is in het weekend gratis, da’s mooi meegenomen. Ik probeer nog ergens een koffie of een broodje vast te krijgen, maar helaas. Corona heeft ervoor gezorgd dat er op een zaterdagvoormiddag niks te verkrijgen valt aan het station van Aarschot. De trein is stipt en brengt ons in enkele minuten naar Testelt. Er stappen nog 2 mensen af, ook voorzien wandelschoenen en de topogids van de streek GR! Ik spreek ze even aan… en jawel, ook zij gaan vandaag naar Aarschot. Leuk om eens andere GR stappers tegen te komen, dat hebben we nog niet veel meegemaakt. Ze wensen ons een goede tocht. Ongetwijfeld zullen ze véél vroeger in Aarschot aankomen, maar wat maakt het uit. We zijn zo trots op onze meisjes dat we dit kunnen doen.

We nemen de trein in Aarschot
Een korte rit tot Testelt!

We verlaten het station langs de drukke Stationsstraat en bereiken dan snel weer de Sint Pieterkerk. Paulien en Marie hebben vooral oog voor de muurschildering van Tuzq. Alletwee willen ze met het vosje op de foto. Het is een prachtige schildering, niet voor niets dit jaar bekroond tot beste street art. Maar ook de vogels aan de voorkant van de feestzaal trekken de aandacht van onze dames. Dan is het tijd om de gebouwen even achter ons te laten. Marie kiest voor mijn wandeldrager maar Paulien stapt flink verder. We volgen nu een heel stuk de meanderende Demer over een mooi pad. Regelmatig kijken we achterom en zien we de kerk van Testelt met op de achtergrond de Voortberg. Na 3 km stappen verlaten we de Demer en stappen we door een gebied bekend als de Zavelbeemden en de Lakervelden. We volgen een heel stuk dezelfde weg maar het gaat eigenlijk niet vervelen want er is veel afwisseling tussen bossen, weides en vennen. Opvliegende eendjes en bloemenvelden weten de kinderen te boeien. Wanneer we na 4,3 km stappen aan een kruispuntje komen, beslist Paulien dat ze even wil rusten in de wandeldrager. We willen graag stappen tot aan de 1,5km verder gelegen schuilhut die we op de kaart gezien hebben. Daar aangekomen blijkt het een oude stal te gaan, verkeerd gemapt dus in Openstreetmap. We besluiten dan maar om ons te nestelen in het gras langs de Grote Laak. Best een aangename picknick plaats, want op dit stuk streek GR zal je niet snel een bank vinden trouwens…

Street art in Testelt
Ook de vogels trekken de aandacht
Terug aan de Demer
De kerk van Testelt en de Voortberg
De eendjes vliegen op uit de beek
Veel afwisseling vandaag
Geen banken, dan maar in het gras

We maken ons klaar voor het tweede deel van de wandeling. De kinderen gaan alletwee terug in de rugdrager en we verlaten het natte gebied van de Grote Laak. We winnen meteen hoogte en na het oversteken van de Testeltseweg ‘beklimmen’ we de Bosberg. Paulien wil terug zelf stappen, want een klimmend bospad is wel leuk. We beloven dat ze de volgende klim zelf mag doen. Marie slaapt en merkt er niks van. Eens op het hoogste punt stappen we langs een waterreservoir. We blijven op de heuvelrug verdergaan totdat we afdalen via voetweg 126. Zo mogen er meer zijn! De afdeling is naar Hagelandse normen best pittig. Beneden passeren we de eerste picknick bank. We steken de Testeltseweg in het gehucht Donk terug over en stappen opnieuw naar de Demer. We volgen de oever tot in Langdorp. De Sint-Pieterskerk staat helaas in de steigers, maar hij is echt prachtig gelegen langs het water. Na het oversteken van de Kleine Laak komen we aan de Demertrefplaats Langdorp. Hier is best wat volk, het Rode Kruis verkoopt stickers. Gelukkig is er nog plaats aan de banken, die stellen trouwens de meanderende Demer voor. Terwijl Kim met de kinderen fruit eet, stap ik naar vzw ’t hof Langdorp. Hier kan je terecht voor afhaalkoffie en zoveel meer. Het is een zorgproject waar mensen met een beperking tewerkgesteld zijn. De rijstpap en appeltaart waren heel lekker. Op slechts 200 meter van de Streek GR, warm aanbevolen!

We trotseren de Bosberg
Maar Langdorp is snel in zicht
Daar hebben we juist gewandeld
Verpozen aan de mooie rustplaats

Inmiddels zijn we 10 km ver. Tijd om verder te gaan, Paulien stapt opnieuw zelf, zodat Kim haar rug kan ontlasten. Voor de verandering volgen we nu de linkeroever van de Demer. Een goede keuze, want de rechteroever maakt deel uit van het fietsroutenetwerk. We krijgen de imposante O-L-Vrouwekerk van Aarschot in ons vizier, maar dat is voor straks. We maken eerst nog een ommetje. We verlaten de Demer en stappen doorheen het natuurgebied Achter Schoonhoven. Het gebied trekt enorm veel vlinders aan, tot groot jolijt van Paulien en Marie. Nadat we dit stukje natuur achter ons laten krijgen we nog eens asfalt onder de voeten, dat zijn we niet meer gewoon, het aandeel onverharde paden is vandaag weer heel hoog. We steken de N10 over en dan mogen we weer klimmen, we hadden het beloofd aan Paulien. Ze is echter niet onder de indruk, maar stapt toch verder. We zigzaggen langs een veld, de boer vraagt om zijn veld te respecteren en dat doen we uiteraard. We volgen dus mooi de contouren en eens we boven zijn, krijgen we een mooi uitzicht over de regio.

O-L-Vrouwekerk van Aarschot
Natuurgebied Achter Schoonhoven
Tweede klim, Paulien niet onder de indruk
Wel een mooi uitzicht boven

Er volgt nu een heel mooi stukje Hageland. De bredere veldweg wordt al snel een smal pad tussen de glooiende velden. We genieten van de prachtige voorjaarsbloeiers, het stappen gaat vlot zo. We passeren nu ook regelmatig tegenliggers, duidelijk een populair gebied. Via een woonwijk bereiken we een bospad. We zetten de afdaling in langs een diep uitgesneden kloof. Af en toe komt er een MTB’er naar boven, de een nog net fietsend, de ander met de fiets aan de hand. Een pittige klim voor hen, een mooi afdaling voor ons. We stappen niet tot aan de N10, maar winnen opnieuw wat hoogte en volgen de flank van de Leiberg. Via een stijl pad, met trappen, dalen we dan af naar het centrum van Aarschot. Helaas héél veel afval en rommel op dit pad. We zitten duidelijk dicht bij een stad. We volgen de Oude Demer langs het culturele centrum en zo staan we snel op Grote Markt. Hier is het druk, het mooie weer heeft de mensen duidelijk naar buiten gelokt. Het is even zoeken maar uiteindelijk bemachtigen we toch een Corona-proof plekje op een van de banken.

Paulien is niet te stoppen
Prachtig stukje Streek GR
Afdalen van de Leiberg
Afdaling naar Aarschot
Een serieus hoogteverschil

In het zonnetje genieten we van een warme chocomelk of een soep. Inmiddels onze 3e rustpauze vandaag, maar noodzakelijk voor Kim om te kunnen blijven wandelen. We beginnen aan de laatste 1,5 km en gaan richting het stadspark, Paulien wil uiteraard eerst eventjes door de fontein stappen. We moedigen haar aan om te blijven stappen en dat lukt, daarom mag ze van de glijbaan in het park. We aanschouwen de restanten van het Capucijnenklooster en wandelen dan de Onze-Lieve-Vrouwekerk tegemoet. Daarstraks zagen we hem al opduiken, nu zien we het imposante bouwwerk van dichtbij, een voorbeeld trouwens van Demergotiek. Na het oversteken van de Demer gaat het naar de ’s Hertogenmolens, thans hotel-restaurant en vervolgens naar het Begijnhof. Het Begijnhof, had net zoals de rest van de stad, zwaar te lijden onder de beide wereldoorlogen. Gelukkig is de parel van het Hageland die ellende al even voorbij. In geen tijd bereiken we het station. Paulien is ook dit stukje blijven stappen, we zijn apetrots op haar.

Op de Grote Markt van Aarschot
Paulien stapt door het water
Typische na-oorlogse bouwstijlen
Wijsheid langs de Demer
's Hertogenmolens
Het begijnhof en de O-L-V-kerk

Conclusie:

Wederom een prachtige etappe door het Hageland die je gemakkelijk kan regelen met de trein. Twijfel je nog? Stap dan zeker deze etappe: heel veel afwisseling, aangename paden, veel groen en twee mooie klimmetjes. Hoewel de bebouwing nooit ver is, slaagt de Streek GR er toch in om het heel landelijk en interessant te houden. Geniet van de stilte!

Praktische info:

• Begin- en eindpunt zijn perfect bereikbaar met het openbaar vervoer. Je neemt gewoon de trein van Aarschot naar Testelt. Deze verbinding kan je elk uur doen, zowel tijdens de week als het weekend. Een perfecte treinstapper dus! Controleer de dienstregeling op de site van de NMBS.
  • In Testelt kan je steeds gratis parkeren aan het station. In Aarschot is de stationsparking betalend (en vrij prijzig). Gelukkig kan je daar gedurende het weekend wel gratis parkeren. De slagbomen staan niet open, maar het is wel degelijk gratis! Check B-parking voor de tarieven.
  • Gezien de aanwezigheid van spoorlijn 35 en de vele stations is het gemakkelijk om de etappes hier langer of korter te maken.
  • Bevoorrading is mogelijk in Aarschot. De streek GR gaat langs de AD Delhaize. Tegenover het station van Aarschot is er ook een nachtwinkel.
  • Horeca is er al aan het station in Testelt, het zogenaamde stamcafé van de Witte van Sichem. De eerstvolgende pitstop is mogelijk in Langdorp (na 10 km). Liefhebbers van het in Begijnendijk gebrouwde Wolf bier kunnen terecht in het Wolf café. Zelf zijn we langsgeweest in ’t hof van Vlaanderen, dat ligt iets verder van de route, maar kunnen we zeker aanbevelen. Wanneer je na 16 km stappen in Aarschot de Grote Markt opstapt heb je keuze genoeg! Zelf hebben we soep afgehaald bij bar Buurman. Op het moment van schrijven is de horeca terug open en zal je quasi overal terecht kunnen. Tegenover het station van Aarschot is er nog café Spoor 10.

Kaart:

Lijst

Informatie
Klik op de knop of het element op de kaart om er informatie over te zien.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

Streek GR Hageland Etappe 2: Testelt – Aarschot

Profiel

50 100 150 200 5 10 15 Afstand (km) Hoogte (m)