GR 5 Etappe 20A: Bokrijk JHB – Genk

Gemiddelde snelheid: 2,3 km/h
Onverharde paden: 43 %

Leeftijd Paulien: 4 jaar
Paulien wandelde zelf 8,3 km (3,3 + 1,3 + 3,7)

Leeftijd Marie: 2 jaar en 4 maanden
Marie wandelde zelf 3,5 km

Hoogteprofiel (let op de schaal)

Na een deugddoende nachtrust worden we tussen het groen wakker in de jeugdherberg. Tom zorgt voor een goed ontbijt, keuze te over. We maken ons lunchpakket ook meteen klaar. Tijdens het ontbijt merken we dat er toch nog enkele gezinnen in de jeugdherberg verblijven, maar die zagen we gisteren niet bij het avondeten. Een oudere dame, die daags voordien met de fiets was aangekomen, slaat nog een praatje met ons. We vallen bij het horen van haar verhalen van de ene in de andere verbazing en nemen alles met korreltje zout. Terwijl Kim inpakt spelen Paulien en Marie nog even pingpong. Ook de speeltoestellen buiten moeten nog uitgetest worden én er moet een steen verstopt worden voor andere kindjes. Om 09u35 zijn we klaar om te vertrekken. Onder een prachtige blauwe lucht met bijbehorende stralend zonnetje verlaten we de jeugdherberg en zetten we weer koers richting Nice. Aanvankelijk stappen de meisjes nog zelf, maar we beslissen al snel om Marie toch in de wandeldrager te laten rusten, er moet vandaag namelijk altijd iemand van de kindjes wandelen.

Paulien demonstreert ping pong spelen
Nog even spelen buiten

We keren dus terug op onze stappen en wandelen weer naar de ingang van het openluchtmuseum. Onderweg krijgen we al een welgemeende goedemorgen van de muggen, zeker op de schaduwrijke plaatsen is het met momenten niet te doen. Hoewel Kim een lange broek draagt beslissen die lieve beestjes toch om er doorheen te prikken. We proberen het tempo erin te houden, maar met een stapper van 4 jaar is dat niet altijd evident. Paulien schijnt weinig last te hebben van de muggen en wil dan ook regelmatig poseren of over een boomstam stappen, ach geef ze eens ongelijk. Aan de ingang van het museum treffen we de wandelboom en stappen we samen met GR 564 richting het station. Daar aangekomen hebben we er al meer dan 3 km opzitten. Marie mag uit de rugzak en Paulien gaat erin, de zusjes lossen elkaar mooi af. We steken de N75 over en via rustige asfaltwegen gaat het richting Albertkanaal. Maar de GR tekens sturen ons eerst door het Lang Water met zijn sterk begroeide moerassige gebied tussen de Heijwijerbeek en Miserikbeek. Marie stapt er heel flink doorheen en ook Paulien vindt het leuk want ze wil terug zelf stappen.

Paulien gaat het eerste stukje stappen
En dat doet ze heel flink
door het Lang Water
Marie stapt goed verder

Eens aangekomen aan het Albertkanaal willen de meisjes natuurlijk een heel grote boot zien én ze hebben geluk. Al snel neemt het enthousiasme weer af bij Paulien, wanneer de wegen een beetje monotoon zijn wil ze niet meer zelf stappen. Het blijft steeds weer een opgave om ze te motiveren, iets waar je met kleine kinderen altijd rekening mee moet houden. De klim naar het sluizencomplex van Diepenbeek is weer wat leuker, dus staan we snel boven. Bij gebrek aan een zitbank besluiten we ons te nestelen in het gras voor onze picknick. Ook altijd een succes bij de kinderen. De boterhammen smaken en met zicht op lavendel, proeven we ook alvast het Zuiden. Met meer dan 6,5 km op de teller zitten we vlotjes over de helft. Na de maaltijd mag Marie opnieuw uitrusten in de rugdrager en gaat Paulien de resterende 3,5 km stappen, we zijn benieuwd. Aan de wandelboom nemen we afscheid van GR 564 die we enkele jaren eerder al eens stapten, GR 5 zoekt vanaf hier zijn eigen weg verder. Voor ons volgt er nu dus een nog onontdekt traject.

Om ter eerst de boten zien
Lunch tussen de lavendel
Nog een wandelboom

We dalen af en stappen over een onverhard pad dat even parallel loopt langs de Havenlaan. Een bord leert ons dat we het Natuurgebied de Maten betreden. Van zo’n borden worden we altijd blij, dat voorspelt mooie wandelpaden. En ja, we hebben prijs! We stappen door een prachtig heide gebied met zicht op een van de vele vijvers en de bossen. Paulien zoekt actief mee naar de rode en witte streepjes en wandelt mooi verder. Dit is echt een geweldig stukje GR 5, we wanen ons zelfs even in een duinenlandschap. Geef je ogen hier zeker de kost. Aangekomen aan een fietspad verlaten we het natuurgebied en brengen verharde wegen ons naar de bewoonde wereld. We blijven langs vijvers wandelen, maar helaas voor ons in de schaduw. We zijn een feestmaal voor de muggen. Zeker op het laatste onverharde stuk langs de Grote Huiskenswijer is de situatie echt onhoudbaar en moeten we constant met de armen zwaaien om niet opgegeten te worden door die krengen, nooit eerder meegemaakt. Voor de eerste keer zijn we blij dat we het groen verlaten en de muggen achter ons laten. We nemen afscheid van de GR tekens en aan de N75 vinden we onze auto terug! Tot volgend jaar GR 5.

Dat voorspelt altijd iets moois
De streepjes zoeken
Natuurgebied de Maten
Prachtige uitzichten
Paulien wil niet meer op de foto
We laten de GR5 weer even achter ons

Conclusie:

Een kort maar mooie, afwisselende etappe. Hoewel je wel vaak over asfalt stapt, zijn de stukjes natuur die je passeert echt de moeite. Het kan wel eens nat zijn, maar laat dat het plezier zeker niet bederven. Zowel het Lang Water als de Maten zijn toppers.

Praktische info:

• Begin- en eindpunt zijn bereikbaar met het openbaar vervoer. We bedoelen dan wel het stuk vanaf de ingang van Bokrijk tot het punt waar we gestopt zijn. Aan de jeugdherberg zelf komt geen openbaar vervoer. Er rijden (bijna) elk half uur bussen tussen de haltes Genk Berenbroek en Bokrijk Domein. De rit duurt maar enkele minuten. Raadpleeg de dienstregeling op de site van De Lijn.
  • Je kan gratis parkeren aan het eindpunt op een van de parkings van de vele winkels. In Bokrijk kan je gratis parkeren tijdens het laagseizoen, anders betaal je daar 5€. Aan het station betaal je altijd 5€ per dag.
  • Je kan deze etappe perfect verlengen tot Zutendaal, wat wij ook eerst van plan waren. Je stapt dan 23,5 km (vanaf de jeugdherberg) of 20,5 km (vanaf station Bokrijk).
  • Bevoorrading is op dit stuk niet mogelijk, je passeert geen winkels.
  • Net na vertrek uit Bokrijk kan je eventueel iets drinken in Trobbiani’s Place aan de N75. Nadien ga je niets meer tegenkomen.

Kaart:

Lijst

Informatie
Klik op de knop of het element op de kaart om er informatie over te zien.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

GR5 Etappe 20A: Bokrijk JHB – Genk

Profiel

50 100 150 200 5 10 15 Afstand (km) Hoogte (m)