GR 5 Etappe 25: Ayeneux – Fraipont

Afstand (GPS): 11,4 km (incl. 0,3 km aanloop)
Afstand (gepland): 11,2 km

Leeftijd Paulien: 6 jaar
Paulien wandelde zelf: 11,4 km
Leeftijd Marie: 4 jaar
Marie wandelde zelf: 7,6 km (5,1 + 2,5)
Leeftijd Leon: 20 maanden

Hoogteprofiel

Enkele weken geleden hebben we een weekend vastgelegd in Centerparcs Ardennen, onze uitvalsbasis om nog eens 2 etappes op de GR 5 te stappen, de ideale mix tussen wandelen en ontspanning. Vanaf het vakantiedorp rijden we ongeveer 45 minuten tot het station van Fraipont, waar we een plaats vinden voor onze auto aan het lokale parochiecentrum. Onder een stralende zon nemen we om 9:22 de trein naar Luik. Het heeft wat om het lijf gehad, maar uiteindelijk vonden we een manier om het openbaar vervoer te kunnen gebruiken. Aangezien de trein op tijd is volgen we plan A en dat is sporen tot Luik Saint-Lambert. Het alternatief was om via Luik Guillemins te gaan maar dan moesten we nog eens een extra overstap maken met de bus. Na vertrek uit Luik Guillemins loopt de trein natuurlijk een paar minuten vertraging op, maar nu kunnen we dus niet meer naar plan B. Met 4 minuten vertraging komen we aan in Luik Saint-Lambert. We hebben nu nog 6 minuten om naar de bushalte Gare Léopold te stappen, volgens Google duurt dit 5 minuten… We trekken een spurtje en de kinderen volgen gedwee. We bereiken de goedgevulde bushalte nog op tijd. Natuurlijk staat de bus wat verderop al klaar, maar een TEC chauffeur komt pas ná vertrektijd aan de halte met zijn bus, ook al staan er een hele hoop mensen te wachten. Het is druk, enorm druk en we hebben helaas geen zitplaats, zelfs de kinderen moeten rechtstaan. Geen prettig vooruitzicht voor hen, aangezien de rit nog 40 minuten zal duren. Daarenboven kan er geen raam open, staat de airco niet aan en stappen er elke halte nog mensen op. Na enige tijd valt mijn frank, onze bus naar Ayeneux stopt ook aan het provinciaal domein Wégimont en de Luikenaars gaat natuurlijk zwemmen met dit weer! Na 10 minuten zet de chauffeur gelukkig de airco aan en staat er eindelijk iemand zijn zitplaats af zodat de kinderen kunnen gaan zitten. Om 10:45 stappen we uitgeput af aan de halte Ayeneux Église… En dan moet de wandeling nog beginnen! We besluiten dan ook om eerst een stuk fruit te eten aan een van de picknicktafels aan de pizzeria. Iets na 11u zijn we klaar om te vertrekken. Wat een rit!

Het station van Fraipont
Samen in de trein
Start aan de kerk van Ayeneux

We verlaten het centrum van Ayeneux en stappen over een asfaltweg die enkel toegankelijk is voor plaatselijk verkeer. Toch passeren er meer dan 10 auto’s op zo’n 500 meter. Via een kort onverhard pad dalen we verder af tot aan de Rau de Marais. Paulien en Marie inspecteren een kruisteken langs de weg. We steken de N621 over en hier is de markering een beetje dubbelzinnig. Dat heeft te maken met het feit dat de GR 5 hier een omleiding volgt vanwege een (deels) verdwenen brug. We volgen echter het ‘oude’ traject en dalen verder af over een weg die overgaat in een totaal overwoekerd pad tot aan de Magne. De brug werd hier in juli 2021 weggeveegd door de zware overstromingen. Er rest enkel nog één rand van de brug. Met Leon op mijn rug kruip ik op handen en voeten erover. Paulien, Marie en Kim hebben minder schrik en stappen er gewoon over. Op het einde is het wel een beetje tricky omdat de stenen muur echt vlak aan het water stopt, maar we geraken erover en vermijden dus de extra 500 meter, waarvan toch een stuk langs een drukke weg. Ondertussen is het al goed warm en we stappen verder door een bosje, in de verte duikt de kerk van Ayeneux opnieuw op. Opeens sturen de tekens ons een een smalle holle weg in. We dalen opnieuw af naar de Magne en volgen een heel mooi pad dat nadien weer wat breder wordt en blijft glooien tot in het gehucht Saint – Hadelain.

Originele brievenbus
Zoek het pad!
Over de kapotte brug, best hoog
Zicht op de Ayeneux
Dalen over een smal hol pad
Mooi pad langs de Magne

We verlaten het gehucht en beginnen opnieuw te klimmen. Geen bos meer, maar tussen de velden in de zon. Gelukkig is er wat wind om toch een beetje verfrissing te hebben. Paulien krijgt weer een moeilijk moment, maar Olne is niet meer veraf. We stappen langs ‘Le Vieux Tilleul‘, oftewel de oude Linde, een prachtige boom trouwens. We bereiken het dorpje Olne en stappen nog langs een kruisteken. Jezus en Maria zijn nog aanwezig, maar er is een sokkel leeg en de kinderen vragen zich af wie daar eigenlijk zou moeten bijstaan. Niet veel later bereiken we de zitbank, maar die is bezet, gelukkig is er nog een mooie picknicktafel onder een boom wat verderop, we lunchen in de tuin van het gemeentehuis. De sandwiches gaan er na 5km stappen vlot in en een half uur later stappen we verder. We volgen het pad door de tuin en komen zo aan de Rue Village. Op het gemeentehuis pronken de worden: ‘Olne, un des plus beaux villages de Wallonie‘. Dat is zeker waar, al is er helaas ook veel autoverkeer. De Église Saint Sébastien mag er ook zeker zijn. Aan de vitrine van een bakker maken we een keuze want we hebben nog een hongertje. Helaas, te laat gezien, maar er hangt een briefje op de deur dat de bakker gesloten is van 13u tot 13u30… We verlaten Olne en dalen opnieuw. Paulien heeft veel interesse in de koeien, maar eentje aaien zal niet lukken.

Door de velden, dat is puffen
Le Vieux Tilleul
Wie ontbreekt op de de sokkel rechts?
De kerk van Olne
Interesse voor de koeien

We blijven dalen en de brede veldweg wordt al snel een smal pad. Wanneer we een bronnetje passeren hoppen we van links naar rechts, ondanks de droogte loopt er toch nog water in de geul. In het gehucht Touveye steken we de Hazienne over en overschouwen we de klim die ons staat te wachten. We stappen nog heel even over een asfaltweg en maken dan rechtsomkeer om de klim aan te vatten, een goede 40 meter stijgen op 300 meter, dat is even doorbijten, zeker met Marie en Leon op onze rug. Paulien die stapt flink mee naar boven. De bomen bieden een dankbare beschutting. Boven merkt Paulien een verkeersbord met een schaap op, dat heeft ze nog nooit gezien. Wij hebben echter oog voor de splitsing want de GRP 563 kiest hier een ander pad. Wij gaan door een klaphekje om een smal pad te volgen langs de heuvelflank en worden getrakteerd op een mooi uitzicht over de vallei van de Vesder. Het pad slingert wat op en neer, maar aan een splitsing beginnen we aan de steile afdaling: maar liefst 40 meter zakken over 200 meter, dat voel je in de kuiten. Dankzij de wandelstokken heb ik wat ondersteuning, Paulien die gebruikt Kim als houvast. Het laatste stukje gaat via steile trappen tot in Nessonvaux.

Beekje in het pad
We steken de Hazienne over
Speciaal verkeersbord
Zicht over Nessonvaux

We steken de Vesder over en die staat vandaag zeer laag, 2 jaar geleden was dat wel anders. We volgen even de N604 en volgen dan rechts de drukke N61. We besluiten om langs de plaatselijke Intermarché te gaan. We zoeken de verfrissing op en kopen een doos raket ijsjes. We delen er 4 uit aan andere mensen en de rest eten we zelf op. Klaar om het laatste stukje naar Fraipont te wandelen.We steken de weg over en stappen onder de spoorlijn door. De wandelafstand tot Nice staat helaas niet meer op de brug aangegeven, mogelijks werd de brug gerenoveerd na de overstromingen. We volgen nu een smal pad langs de Vesder en beginnen opnieuw te stijgen. In de verte zien we het station van Fraipont al liggen. Paulien en Marie besluiten om even op te zitbank te gaan liggen. Een smal, overgroeid pad brengt ons terug tot aan een asfaltweg. We dalen voor de laatste keer af en volgen een onverharde weg achter een schooltje. De laatste loodjes wegen het zwaarst want Paulien beslist om er de brui aan te geven. Na een kleine dreiging à la ‘naar bed zonder zwembad en snoepje‘ besluit ze wijselijk om toch verder te stappen. Alzo bereiken we opnieuw het station van Fraipont waar we onze auto terugvinden. Paulien, Marie en Leon waren vandaag weer flink, want de rit naar Ayeneux was lang en zwaar en we beseffen dat we veel verwachten van hen. We sluiten de dag dan ook af met een bezoek aan het zwembad in Centerparcs en morgen brengen we een bezoek aan Plopsa Coo, plezier verzekerd!

De Vesder
Onder de spoorlijn
Smal pad langs de Vesder
Het laatste stukje tot Fraipont

Conclusie:

Na de passage door Olne verlaat de GR 5 de velden van het land van Herve. Deze etappe is wederom heel afwisselend: voldoende onverharde wegen en soms ook een leuk smal pad. Toch al aardig wat hoogtemeters deze etappe, maar na het klimmen kan je weer even recupereren en genieten van het uitzicht. Aangekomen in Fraipont kan het stappen in de Ardennen echt beginnen!

Praktische info:

• Begin- en eindpunt zijn bereikbaar met openbaar vervoer maar het vereist wel een goede voorbereiding. Zoals je hierboven kan lezen neem je eerst de trein in Fraipont naar Luik Saint Lambert, of naar Verviers. Daar kan overstappen op bus 69 (Verviers – Luik Gare Leopold). Deze bus stopt aan de halte Ayeneux Eglise, gelegen op een paar honderd meter van de GR 5. Zelf zijn we via Luik gegaan omdat we daar 10 minuten overstap tijd hadden. Je moet echter wel rekening houden met de verplaatsing van het station Luik Saint Lambert naar de bushalte Luik Gare Léopold. Die duurt 5 minuten als je goed doorstapt. Je kan zowel op weekdagen als tijdens het weekend deze verbinding gebruiken. Plan je verbinding op de site van de TEC.
  • Het is mogelijk om gratis te parkeren in Ayeneux langs de weg. In Fraipont zijn er enkele parkings rond het station. Eentje aan het parochiecentrum en eentje in de buurt van een schooltje
  • Bevoorrading is mogelijk in Olne bij een bakker. Het is ongeveer 5 km stappen tot daar. Toen wij er passeerden hadden ze net middagpauze. Andere mogelijkheid is in Nessonvaux. Na 8,9 km wandel je langs de Intermarché. Die is 7/7 geopend.
  • Horeca mogelijkheden:

Kaart:

Lijst

Informatie
Klik op de knop of het element op de kaart om er informatie over te zien.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

GR5 Etappe 25: Ayeneux – Fraipont

Profiel

50 100 150 200 5 10 15 Afstand (km) Hoogte (m)