GR 5 Etappe 26A: Fraipont – La Reid

Afstand (GPS): 11,7 km (incl. 0,2 km afloop)
Afstand (gepland): 11,5 km

Leeftijd Paulien: 6 jaar
Paulien wandelde zelf: 11,6 km
Leeftijd Marie: 4 jaar
Marie wandelde zelf: 5,8 km (4,3 + 1,5)
Leeftijd Leon: 20 maanden

Hoogteprofiel

Ons weekendje Centerparcs Ardennen loopt alweer op haar einde. Aangezien het openbaar vervoer in La Reid zéér beperkt is dienen we tijdig te starten met onze wandeling. Daarom checken we al om 7:30 uit, gelukkig kregen we op tijd onze broodjes zodat we toch nog konden ontbijten. We verlaten het park en rijden naar Fraipont. Ja, we parkeren deze keer onze auto aan het beginpunt, dat wil zeggen dat we straks aan het eindpunt de bus van 13:20 nemen naar Theux, dat is toch het plan. We drukken de kinderen op het hart dat we vandaag iets sneller zullen stappen dan ze gewoon zijn. We zien wel of dat lukt, in het slechtste geval nemen we de bus van 15:20 in La Reid. We arriveren al om 8:30 aan het station van Fraipont en er is nog 1 parkeerplaats aan het parochiecentrum, het is natuurlijk een werkdag vandaag. De wandelschoenen gaan aan, we smeren ons duchtig in tegen de zon, hoedjes op en we zijn klaar om te vertrekken!

Het station van Fraipont
De weg naar Banneux

We mogen meteen klimmen. Eerst via enkele trapjes, daarna volgen we een smal overgroeid pad. Dat maakt gelukkig snel plaats voor een iets breder pad, maar we blijven goed stijgen. Aan een splitsing vervoegt GRP 573 ons. We klimmen verder tot aan een kruisteken en staan nu al een goede 40 meter hoger, vanaf hier hebben we ook een mooi uitzicht over de Vesder vallei. Het pad wordt breder, maar blijft goed stijgen. Gelukkig stappen we door een bos, dat maakt het klimmen toch enigszins aangenamer. Eens aan een alleenstaande hoeve wordt de helling minder stijl, we hebben nu toch al zo’n 140 meter geklommen op 1 km stappen. De slingerende bosweg maakt het aangenaam stappen en we gaan goed vooruit, Paulien en Marie stappen flink door en we bereiken vlot de Route de Banneux. We verlaten de gemeente Trooz en stappen verder in de gemeente Sprimont. Aan een kapel trekken we opnieuw het bos in, maar al snel stappen we terug door de velden. Ondertussen is er gelukkig wat bewolking. We passeren nog een voetbalveld en komen dan aan plaats met de naam Les Apparitions, ofwel de verschijningen! We steken de N666 over en wijken nu heel eventjes af van de GR 5 streepjes (ja, tegen mijn principes, maar toch) om langs het Maria beeld en de bron van Banneux Notre-Dame te stappen. Vreemd dat de GR 5 hier niet langs loopt. Er hangen wel bordjes ‘domaine privé‘, maar een bedevaartsoord lijkt ons toch vrij toegankelijk.

Het smalle overgroeide pad
Wat kan ze goed klimmen!
Uitzicht aan een kruisteken
Verder over de bosweg
Kapel zonder beeldje
Maria, Banneux Notre-Dame

Uiteraard respecteren we de sereniteit aan het Maria beeld en daarom beslissen we om ons wat verder op enkele betonnen zitbanken te installeren. We hebben nu 4,3 kilometer op de teller staan, tijd om een stuk fruit te eten. We zitten mooi op schema, de kinderen hebben prima gestapt. Een kwartier later vertrekken we opnieuw, Paulien blijft stappen en Marie mag in de rugzak uitrusten, zo kunnen we het tempo er een beetje inhouden. We gaan verder door het bos en volgen nog even het domein van Banneux. De grasweg gaat verder door de Fagne de Banneux. Aangezien het al heel lang droog is, stappen we hier vlotjes door. We bereiken de drukke N62 die we eventjes volgen. Een gevaarlijke weg om langs te wandelen maar ook om over te steken, hier rijdt enorm veel verkeer. Aan een wegwijzer en een bord dat reclame maakt voor Forestia stappen we opnieuw verder door het bos genaamd Grand Pierreux. Het pad is heel afwisselend, eerst breed en kaarsrecht, daarna weer smal en slingerend. Het meeste klimwerk hebben we nu ook achter de rug. We verlaten het bos en vanaf een veldweg krijgen we een mooi uitzicht dat reikt tot aan het Hertogenwald en de Hoge Venen. Een kiezelweg brengt ons tot gehucht Vieux Cortil. Hier poseer ik met Paulien nog even aan de Notre-Dame de la Fagne om dan opnieuw af te dalen langs een sterk overgroeid pad. Paulien heeft wat schrik voor de netels, maar wat verderop wordt het pad breder en volgen we de grens van het Forestia park. Dat dierenpark is trouwens best wel een aanrader voor kinderen, we hebben het in 2021 bezocht met de Wallonië pass.

Tijd voor fruit!
We houden de pas erin!
Maar ook tijd voor een pose
Mooie afwisselende paden
Met uitzichten tot aan de Hoge Venen
Notre-Dame de la Fagne

Beneden klatert het water van de Ruisseau de Targnon. We besluiten om nog een klein stukje verder te stappen en net voor de Rau de Targnon vinden we een geschikt plekje om onze sandwiches op te eten. Helaas komen we er hier ook achter dat Leon zijn hoedje kwijt is geraakt, waarschijnlijk ligt het nog ergens aan de zitbanken in Banneux. Gelukkig heeft de rugdrager een zonnekap. We hebben er nu 8,7 km opzitten, Paulien heeft erg snel doorgestapt en zoals het er nu uitziet zullen we zeker op tijd onze bus halen in La Reid. We verlaten de vallei van de Targnon en beginnen opnieuw te klimmen. Tot in het dorpje Becco is het eventjes afzien. Het is misschien toeval, maar het eerste huis dat we tegenkomen na de klim heeft een publieke AED aan de gevel hangen. Het blijkt om een dokterspraktijk te gaan, slim gezien. We bereiken de bebouwde kom van Becco, volgens de gids zou dit ook een mooi dorp zijn met huizen uit bruine kalkachtige breuksteen. Dat is zo, maar helaas ligt het hele dorp open. Men is bezig met wegenwerken, een mooie foto maken lukt niet. Met nog slechts 1,5 km te gaan besluiten we om Marie het laatste stukje te laten stappen, mijn rug heeft nood aan rust en Leon weegt gelukkig nog een pak minder!

Tijd voor sandwiches
Afzien tijdens de klim naar Becco

We verlaten Becco en zien in de verte La Reid al liggen. We volgen nog even een asfaltweg maar gaan dan de velden opnieuw in. De gids had er ons al voor gewaarschuwd, we volgen nu een hol pad dat 55 meter afdaalt over een goede 350 meter. Het is dus even zoeken om ons evenwicht te behouden. We genieten wel van mooie uitzichten en eens aan de Rau de Jehoster klimmen we opnieuw een beetje. Zo stappen we vlotjes La Reid binnen. We zigzaggen een beetje door het dorp en aan een kruisteken laten we een steen achter die Paulien had gevonden. We stappen naar de bushalte in het centrum en hebben nog 20 minuten over, we zijn echt trots op de kinderen. We trachten nu nog de juiste halte te zoeken, want er zijn her en der maar liefst 4 verschillende haltepalen met de naam ‘Maison communale‘. In de app staat dat de bus van 13:00 naar Spa nog moet komen, die rijdt met vertraging wegens een omleiding in Becco. Het plan was om naar Theux te gaan met buslijn 388 en daar over te stappen op een andere bus. Spa is eigenlijk gemakkelijker, want daar kunnen we ook de trein nemen. Ondertussen passeert er aan een andere haltepaal, aan de overkant, nog een bus van lijn 388 en wel naar Pepinster, die hadden we dus ook kunnen nemen maar was nergens terug te vinden in de dienstregeling. Onze bus loopt nog wat vertraging op en uiteindelijk arriveert de goed gevulde bus om 13u15. Ze zit vol met schoolkinderen afkomstig van het Agronomisch Instituut van de provincie Luik. Ik moet rechtstaan, maar voor de meisjes en Kim is er gelukkig nog plaats. Om 13u30 stappen we alweer af in Spa en wandelen we naar het station waar we de trein van 13u41 naar Pepinster nemen. Daar stappen we nog een keer over en om 14u20 bereiken we opnieuw Fraipont. We rijden naar huis en omdat we zo vroeg klaar zijn kan Paulien haar zwemles nog volgen. Ze behaalt haar brevet ‘otter‘, wat een prestatie na een wandeling van meer dan 11 km! Beloning van de dag is een bezoek aan de ‘Frikdonalds’, of Mc Donalds voor wie dat niet zou verstaan.

Mooi uitizicht op La Reid
De laatste loodjes...
De kerk van La Reid
In de trein naar Pepinster

Conclusie:

De GR 5 verlaat de vallei van de Vesder en hebben we gemerkt. Deze etappe schotelt je dan ook heel wat hoogtemeters voor en daarmee weet je dat het stappen in de Ardennen echt is begonnen. De passage langs het bedevaartsoord Banneux is best leuk en de paden zijn opnieuw heel afwisselend. Een hele mooie etappe met gemakkelijke paden en veel bos.

Praktische info:

• Begin- eindpunt zijn te bereiken met het openbaar vervoer, maar zoals hierboven al geschreven moet je het wel heel goed inplannen. Buslijn 388 rijdt heel frequent tussen Spa en Verviers, echter doen slechts een paar ritten par dag La Reid aan. Je kan de bus nemen aan het eindpunt aan de halte Maison Communiale naar Spa Avenue Reine Astrid en dan met de trein terugkeren naar Fraipont. Het is ook mogelijk om de bus te nemen tot Pepinster en daar de trein te nemen. Plan zeer goed je route via de site van de TEC of die van de NMBS. De routeplanner van de NMBS bevat ook alle TEC bushaltes. Betalen voor de bus kan met de app van de TEC. Voor het traject La Reid – Spa is het tariefzone Next, voor het traject La Reid – Pepinster is het tariefzone Horizon. Let op dat je aan de juiste haltepaal staat in La Reid, de busnummers en bestemmingen staan aangeduid op de paal. Zowel op weekdagen als tijdens het weekend kan je het openbaar vervoer gebruiken, maar het is dus beperkt.
  • Je kan gratis te parkeren aan het station van Fraipont. Er is een parking aan het parochiecentrum en eentje in de buurt van een schooltje. In La Reid kan je gratis parkeren aan het gemeenschapshuis, of gewoon langs de N697.
  • Normaal hadden we deze etappe gestapt tot in Spa. Omwille van de kinderen hebben we ze opgesplitst. Tot Spa stap je vanaf Fraipont ongeveer 21,5 km. Spa en Fraipont zijn beide bereikbaar met de trein, dat kan dus niet gemakkelijker.
  • Bevoorrading onderweg is niet mogelijk.
  • Mogelijke horeca
    • Na 4 km: rond Banneux heb je wel wat restaurants. Je moet hiervoor afwijken van de route.
    • Aan het eindpunt in La Reid: hier heb je restaurant Crazy Diner maar ook café le Carat. Beide liggen aan de bushalte, je moet dus afwijken van de GR 5 route.

Kaart

Lijst

Informatie
Klik op de knop of het element op de kaart om er informatie over te zien.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

GR5 Etappe 26A: Fraipont – La Reid

Profiel

50 100 150 200 5 10 15 Afstand (km) Hoogte (m)