GR 5 Etappe 13: Zoersel JHB – Herentals

Onverharde paden: 58 %

Leeftijd Paulien: 3 jaar
Leeftijd Marie: 1 jaar en 4 maanden

Gepland hoogteprofiel (let op de schaal)

Rond 7u30 worden we wakker in de jeugdherberg. De kinderen hebben goed geslapen, Paulien vond het in ieder geval geweldig om helemaal vanboven te mogen slapen. Marie was iets vroeger wakker, maar Kim heeft haar bij in bed genomen en ze heeft toch ook nog mee geslapen totdat de wekker afging. Nadat we ons hebben opgefrist is het tijd voor het ontbijt om 8u30. Luc & Birgit staan ons alweer op te wachten en klaar om ons te verwennen. Er zijn sandwiches, boterhammen, divers beleg, yoghurt en cornflakes. Keuze te over dus. Voor ons lunchpakket krijgen we elk 4 broodjes die we zelf mogen smeren, alsook een appel, een koek en fruitsap. Als klap op de vuurpijl maakt Luc ook nog een eitje naar keuze klaar. Wat kunnen we hierover zeggen? Dat het top was, boven onze verwachting. Deze jeugdherberg – op vrijwillige basis – is zeker een bezoek waard op je GR 5 tocht. Onze waterzakken kunnen we gratis vullen met gekoeld water. We zoeken de spullen bij elkaar, Paulien geeft haar tekeningen die ze gemaakt heeft aan Luc & Birgit. We nemen afscheid en om 9u30 pikken we de GR 5 tekens op aan de jeugdherberg. Heerlijk om zo snel te kunnen starten.

Goed geslapen 😀
Vetrek aan de jeugdherberg
En ook hier GR5 markering

We stappen nog even door een residentiële wijk van Zoersel, maar al snel verlaten we het asfalt en betreden we het Zoerselbos aan een schuilhut, Paulien wijst ons de weg. We volgen eerst een brede bosweg, de Hallebaan. We passeren toch al enkele fietsers en wandelaars, de ene al wat vriendelijker als de andere. Hoewel de weg recht en monotoon is, blijft het aangenaam stappen. Zelfs Paulien houdt het goed vol. Aan een afgelegen huis volgen we een mooier en smaller pad. Paulien wil in de drager maar we laten haar de foto van een bruggetje zien in het bos en ze wil stappen tot aan het bruggetje. Wanneer we aan het Boshuisje komen beseffen we dat we het bruggetje niet zullen tegenkomen, vreemd dat we dit gemist hebben want we hebben toch steeds de tekens gevolgd. We nemen even de tijd voor een foto aan het historisch huisje waar het verhaal van de Loteling zich afspeelde. Hier kruisen we ook GR 565 (Sniederspad) en Streek GR Kempen.

Daar moeten we naar toe papa
Breed pad door het Zoerselbos
Daarna een smal pad
Mariabeeldje... er volgen er nog vandaag
Boshuisje
Wandelboom aan GR 565 / GR 5

Paulien wil graag tot aan het zogenaamde bruggetje stappen. Wanneer we op de kaart zien dat we dadelijk de E34 zullen oversteken wordt dat ‘het bruggetje’. Ze is tevreden en wanneer we afscheid nemen van Streek GR Kempen gaat ze in de wandeldrager. Bijna 4 km heeft ze zelf gestapt, het gaat steeds beter, mijn rug wordt goed gespaard! We stappen verder tot aan de drukke N14, die we gelukkig maar heel eventjes moeten volgen. Al snel gaan we een onverharde weg op en zien we de molen van Pulderbos verschijnen. Deze beschermde molen draait elke zondag en kan bezocht worden. Wij stappen verder en wanneer we tussen de velden lopen vraagt Kim waar Marie haar groene hoedje is… Helaas heeft onze kleinste meid het hoedje weer afgekregen en natuurlijk is het onderweg ergens gevallen. Mocht er iemand tussen het Boshuisje en de Klein Wilmoerenbeek een groen hoedje zien liggen, excuus, we zijn echt geen sluikstorters…

Paulien haar brug, over de E34
Molen van Pulderbos
Rustige wegen

Via enkele gehuchtjes van Pulderbos stappen we over asfalt verder richting de volgende groene zone. We passeren nog een voetbalclub en komen dan langs een picknick bank bij een klein kapelletje. We stappen echter nog even door. In het gehucht Kleine Heide volgen we 1 km de Boskant, we passeren nog langs een manège en komen dan aan de rand van het natuurgebied Lovenhoek. Hier staat een mooie bank, die slaan we aan voor ons lunchpakket! Er passeren regelmatig wandelaars en fietsers. Alvorens we verdergaan neem ik met Paulien nog een kijkje bij het Maria beeldje aan de overkant. Wanneer we verder stappen zijn de tekens een beetje dubbelzinnig, we kiezen voor het smalle pad langs de brede bosweg. Ik vermoed dat dit niet de juiste weg is, maar het geeft wel een mooie afwisseling. Het pad is bezaaid met boomwortels, een onoplettendheid van Paulien zorgt ervoor dat haar rechterknie openligt. Gelukkig kan ze verder stappen. We volgen nu de, voor auto’s afgesloten Pulderdijk tot aan de gemeentegrens van Zandhoven. Hier beslist Paulien om na 1 km stappen terug in de rugdrager te gaan. Haar ‘pijntje’ zal er wel mee te maken hebben, ze heeft zeker haar best gedaan. Via een mooie bosweg stappen we tot aan de kapel van Lovenhoek en de voormalige Boudewijnhoeve.

Even door de open velden
Gaan kijken naar Maria
Toch een klein bruggetje
Pulderdijk
Terug in de wandeldrager
Mooie smalle wegen
Boudewijnhoeve

Via de bossen van Vorselaar stappen we verder richting Grobbendonk. Slechts heel even gaan we door een woonwijk. We treffen veel fietsers vandaag, zeker wanneer we aan de watermolen van Grobbendonk komen, daar is het heel druk. Er worden communiefoto’s genomen aan de sluis wanneer we passeren. We stappen langs de vistrap van de Kleine Nete en volgen de autovrije weg tot aan het militair domein. Nu volgt een iets minder stukje GR: nogal monotoon en druk befietst. Na een 700 meter stappen op deze weg kan je best even rechts uitwijken naar de ruïne van de Priorij O-L-V Ten troon. Negeer de privé bordjes, je kan gewoon door de poort stappen, enkel links en rechts van de weg is privé. Aan de ruïne staan ook een aantal picknick banken, een ideale plek voor een stukje fruit en we moeten ons toch opnieuw insmeren.

Watermolen van Grobbendonk
De Kleine Nete heeft hier wat verval
Vallei van de Kleine Nete
Langs het militair domein
Ruïne Priorij O-L-V Ten troon
Tijd voor fruit!

Na een pauze van een half uur en het kort bezichtigen van de ruïne, stappen we verder naar de kinderboerderij Lentehei. We hadden op voorhand een rustplaats met speeltuin opgezocht voor Paulien. Ze keek er enorm naar uit. Wanneer we het erf van de boerderij opstappen langs het bord ‘open’, zien we enkele mensen rondhangen. Er hangt een briefje op de poort waarop staat te lezen dat het vandaag uitzonderlijk gesloten is. Wanneer we rechtsomkeer maken begint het door te dringen tot Paulien dat er geen speeltuin zal zijn… Er volgt een terechte huilbui. Weer een les geleerd: opletten met dingen beloven. Na het troostmoment gaat ze in de wandeldrager en stappen we verder langs de Kleine Nete. Er volgt een verrassend mooi stukje GR! Het pad slingert langs de rivier, heel eventjes wijkt het af en dan komt het weer terug. Redelijk wat wandelaars hier, maar vooral veel kajakkers. Aan een brug nemen we afscheid van de Kleine Nete en stappen we verder langs de oude spoorlijn die Herentals met de legerbasis verbond, hier en daar liggen de rails nog. We stappen door het groen tot aan de overweg. Wanneer we het station in zicht krijgen, hebben we nog maar 5 minuten om onze trein naar Mol te halen, we trekken een kleine spurt en om 16u08 zitten we in de trein. Wat een mooie, groene etappe vandaag! PS: ik denk dat we nog nooit zoveel paarden gezien hebben als op deze etappe!

De gesloten Lentehei
Langs de Kleine Nete
Maar we wijken ook eens af van de rivier
Oude spoorlijn naar Herentals

Conclusie:

De GR 5 trekt verder de Kempen in. En alles wat de Kempen te bieden heeft komt aan bod: zanderige ondergronden, veel groen en enorm veel kapelletjes. Via Vorselaar en Grobbendonk gaat het naar station Herentals, al merk je daar eigenlijk weinig van. De route volgt steeds rustige wegen en gaat door veel bos. Een hele mooie etappe, ideaal als je schaduw nodig hebt.

Praktische info:

• Zoals reeds geschreven in het vorige verslag is deze etappe niet te combineren met openbaar vervoer. Enkel verlengen of inkorten zorgt voor betere bereikbaarheid. De jeugdherberg ligt langs de route en is de ideale uitvalbasis voor een 2-daagse.
  • Vertrek je aan de abdij van Westmalle dan wordt de etappe 25 km. Inkorten en starten in Pulderbos is ook mogelijk. Je stapt dan 16,5 km tot Herentals. Deze etappes kan je wel met openbaar vervoer regelen. Hieronder enkele voorbeelden:
  • Je kan gratis parkeren aan het station van Herentals of aan de jeugdherberg. Ook aan de abdij van Westmalle is er gratis parking. Ook aan de bushalte in Pulderbos kan je parkeren op de parking van de Okay.
  • Bevoorrading is pas mogelijk aan het eindpunt in Herentals. De Colruyt ligt op wandelafstand van het station.
  • Na 3 km stappen kom je langs het Boshuisje in Zoersel. De volgende stop kan na 8 km in Manege de Heide. Vervolgens kom je na 14,5 km stappen langs Den Herberg, gelegen vlabij de watermolen van de Kleine Nete. Tenslotte is er na 17 km kinderboerderij Lentehei, helaas was die gesloten toen wij passeerden.

Kaart:

Lijst

Informatie
Klik op de knop of het element op de kaart om er informatie over te zien.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

GR5 Etappe 13: Zoersel JHB – Herentals

Profiel

50 100 150 200 5 10 15 Afstand (km) Hoogte (m)